Jeg er også stemt for relanseringsavgift men skjønner ikke hvordan man skal få det til.
Jeg er også stemt for relanseringsavgift men skjønner ikke hvordan man skal få det til.
Flere som har sagt det, ja, at visningstallene stuper, sansynligvis fordi produktene forsvinner langt bak i leksa blant "gamle" produkter på et blunk. Merker jo forskjellen selv, hvis jeg er heldig og unngår den heftigste stimen av nye varer slik at mitt produkt er lenge "fremme", da blir det jo mange flere visninger.
På Etsy er det ei lanseringsavgift på litt ca 1 kr. Den treng ikkje vere 5 kr fordi Epla med denne ordninga vil få inntekt frå alle produkt som er lagt ut og ikkje berre ved salg. Eg stemmer for lanseringsavgift framfor relanseringsavgift fordi det vil vere vanskeleg å avgjere kortid det er snakk om relansering eller lansering.
Jeg synes det er lite gjennomtenkt å be Epla om å få lov til å betale gebyrer på forskudd.
Det er bare en aktør som vil tjene på det, og det er Epla.
Veldig mange produkter som legges ut på Epla, blir aldri solgt på Epla. De blir i stedet solgt til venner og kjente, på markeder, eller gitt bort i gave til venner og kjente. Da er det dumt og dyrt å ha betalt gebyrer på forskudd.
Etter min menig, er det et viktig prinsipp at det er gratis legge ut nye varer til salg, og at selgere får lov til å relansere gratis en gang iblant (her bør det innføres regler).
Jeg tror det bør være mulig å få bukt med den verste spammingen ved hjelp av rapportering (vi har jo egen knapp for "rapporter butikk) og advarsler til spammerne.
Er så enig så enig Cirkeline!
Om det er uaktuelt med avgift på nye produkter, så går det ikke an å implementere relanseringsavgift - den vil lett kunne unngås ved å kopiere all tekst og legge produktet ut på nytt.
Selv om relansering synes å oppleves som et veldig stort problem for noen her, så er det langt ifra den eneste grunnen til at hver enkelt butikk får mindre oppmerksomhet nå enn for et år siden. Det er jo mange flunkende nye butikker her også! Og velkomne skal de være.
Noe forumtid er nok bedre brukt til å reklamere for egen butikk utenfor Epla, eller optimalisere produkttekster for søk - ikke at jeg skal snakke, for jeg er jo her selv! ;)
Jeg sier meg også helt enig i Cirkelines innlegg !
Helt enig Modr, et aktivt forum er jo i alles interesse, og hva folk velger å prioritere tiden sin på er jo opp til hver enkelt.
Dette med optimalisering av produkttekster er noe jeg ikke har fokusert nok på og trenger å ta med meg videre. Takk for tips!
Denne tråden har mange flotte forslag til bedring av driften av Epla, og er et flott bidrag til Siw og Torunn sin problemløsning.
Jeg synes Audgunn hadde et bra forslag jeg, sel om jeg synes det er vanskelig å vite hvilke forslag som vil fungere best i praksis for de fleste parter.
Jeg er så enig med deg, Cirkeline! Å betale gebyrer på produkter en kanskje ikke får solgt er jeg veldig imot.
Det er mange butikker her nå og jeg tror de aller fleste følger reglene. Det er nok noen få som ødelegger for mange. Da er det dumt at alle sammen skal bli straffet med ekstra gebyrer.
Knappene for "rapporter butikk og "rapporter produkt" burde vi kanskje blitt flinkere til å bruke. Men da må det også være slik at Epladriverne tar tak i dissse rapporteringene og gjør noe med dem. Jeg håper ikke det er slik at dette også er en ordning som bare står på papiret men ikke fungerer i praksis.
Dersom man leverer håndverket sitt til butikk, må man sette ned prisen så de kan gange prisen med 2,8 før de legger det du har laget ut til salgs.
Dersom man selger via galleri, tar galleriet 30-50% (JA; det stemmer!) av salgssummen, av resten skal du betale råvarer, arbeidstid og reiser til galleri og åpning og postkort og hva det skal være.
Dersom du deltar på en messe for å selge varene dine, må du betale standleie mellom 500 og 7000 kroner pr messe.
Dersom du legger ut varene dine på ETSY må du betale litt over en krone når du legger ut en vare.
På Epla er det utrolig billig å selge! Eplaselgerne er bortskjemte!
Hva i allverden er galt med at EPLA skal få tjene den krona for at vi skal kunne legge ut en vare, eller relansere den? DE driver tross alt i Norge, et høykostland.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.