Ja, til gebyrer for å legge ut varer.
Ja, til gebyrer for å legge ut varer.
Yey! Enig med Ingrid R, jeg óg! Jeg har planer om å selge det jeg legger ut, og kan like godt betale femmeren med én gang. Tror nok det vil ha en effekt på hvor mye som legges ut, men (tror jeg) på en positiv måte. Det må da også være mye lettere å organisere enn en relanseringsavgift, eller?
Hei, helt enig i gebyrer:)
Takk Rannveig! Det er ikke alltid så enkelt å stikke nesa si frem og legge opp en tråd, men når grena er nådd og "pølsa er kokt" som de sier så må man bare! Og når jeg ser hvor mange som har vært innom tråden på disse få dagene (nesten 3000) så håper og tror jeg den og er lest av dem som jeg i utgangspunktet ville nå med mitt hjertesukk... jeg vil og takke Ingdrid og Eplamarkedet for utmerkede innlegg:-)!! Tøffe og saklige jenter!Digg you.. + til alle dere andre som er med på tråden - vi vil opp og frem - ikke ned og tilbake..
Masse flotte innlegg. Vi er også for gebyrer på å legge ut, men synes 5 kr er for mye. 2-3 kr er mer passelig. Vi vil vel ikke at epla.no bare skal bli arena for de mer profesjonnelle butikkene ? Da forsvinner mangfoldet fort. Men samtidig er det kanskje en del som selger mer "hummer og kanari " som blir borte.Kanskje vi bør bli flinkere å rapportere om uregelmessigheter.Å sende mail direkte er ikke moro. Folk blir raskt agressive. Vet ikke helt..... Bare gebyrene ikke ødelegger for et flott nettsted :)
Tusen takk for hyggelig respons!
Bare en liten kommentar til, det er jo ikke et gebyr, det er å betale for annonsen sin ;o) Enten før eller etterpå. Enig i at 5 kr på forhånd er litt høyt, men vet ikke om 2 kr har samme effekten?
Uansett har vi det veldig billig her sammenlignet med markeder eller butikklokaler hvor det blir hundrevis av kroner hver eneste dag + at man må være der å holde sjappa åpen personlig ;-)
Slik jeg forstår det, hevder Ingrid R og Eplemarkedet at en innføring av lanseringsgebyrer vil øke kvaliteten på produktene som legges ut og føre til at mer seriøse aktører etablerer seg på Epla. Det vil føre til bedre fotografier og bedre produktbeskrivelser, leser jeg.
Da må jeg spørre: Hvor tar de det fra? Hvorfor er de så sikre på at det vil skje? Dette er påstander som det faktisk ikke er belegg for.
Det vises til at Etsy tar gebyrer, men Etsy i USA og Epla i Norge er to helt forskjellige verdener. Kundegrunnlaget på Epla er et helt annet, for å si det pent. Selv for de som selger ganske godt her, kan det gå flere dager, ja faktisk uker, mellom hver gang det dukker opp en kunde.
En innføring av gebyrer vil antakelig føre til at veldig mange småbutikker med småvarer forsvinner. Mangfoldet blir borte, og Epla blir et sted for færre og større aktører.
Men så til poenget: Vil det føre til at kundene kommer strømmende til Epla?
Jeg tror faktisk ikke det.
Ja,vi skal ha mangfold her på Epla Inger. Det er jeg helt enig med deg i:-)! Det var faktisk en av grunnene til at jeg startet tråden. Jeg så at menge butikker "drukner" blant alle overdrevne relanseringer og får aldri vist seg frem:-(.
Og det er et vanskelig dilemma, sikkert også for administrasjonen i Epla. Det skal være lav terskel på Epla for å være med, for det er mange kreative sjeler der ute.
Gebyr eller ikke gebyr - det blir et regnestykke som sikkert blir like forskjellig som det er forskjellige butikker her inne.
Men uansett, dette er et ansvar alle vi på Epla må ta, og for de som ikke tar det selv mener jeg Epla-administrasjonen må følge med på hva som virklig skjer, og sette grep der ting sklir ut..så slipper vi kanskje å gå til det skritt at det må settes lanserings eller relanseringsgebyr.
For slik ting er nå så må jeg si jeg er for i alle fall et relanseringsgebyr!
Jeg tror faktisk at Epla blir mer atraktivt for kundene om det blir ryddet opp litt her enten det skjer via pisk eller gulrot. En annen ting er at det enda er forbausende få som kjenner til Epla. Kanskje en krone ekstra eller to kunne brukes til mer annonsering. Dette er ingen påstand - hva mener dere? Så forresten i et av ukebladene at de viste frem endel strikkede sokker. Tenkte at det hadde vært fint om de plukket fra Epla også - ikke bare butikksokker. Litt mer oversikt og kvalitet ville kanskje også lokke ukebladene hit litt oftere?
Det går jo an å ha en mellomting - for eksempel at de første 15 produktene kan legges ut gratis, og at man betaler for de neste. Eller at man kan legge ut et visst antall produkter når man åpner butikken, og at det er en grense for hvor mange man kan legge ut pr dag senere.
Det er mange muligheter, det viktigste er vel at det blir en form for regulering slik at ikke noen få spammer ihjel alle andre.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.