Når et produkt har ligget i 100 dager kan man sikkert relansere det ja. Greia er jo at mange kopierer til nytt produkt og sletter det gamle. Da blir det egentlig et nytt produkt. Med ny link, ny antall visninger, og ny plassering foran hos nyeste produkter.
Ulemper:
-
Produktet mister sin oprinnelige link - hvis noen har blogget eller linket om tingen blir potensielle kunder sendt til en feilmelding og videre til eplas forside. Ditt butikknavn blir ikke nevnt.
-
Produktet forsvinner fra ønskelister
-
kunder og andre eplabutikker blir dritleie av å se produktet ;-p Dårlig image for din butikk.
Bruk heller "relanserings-tiden" på å annonsere utenfor epla og nå ut til kunder på den måten. Å være først i køa garanterer ikke noe salg.
Når dette er sagt blir jeg nervøs for om jeg er på noens irritasjonsliste. Når ting blir solgt legger jeg ut tingen på nytt hvis jeg har mer av samme sorten. Hvis man ser på "solgte produkter" er de ikke listet opp etter hva som ble solgt sist, men i samme rekkefølge som jeg opprettet dem i min butikk. Dermed kan det nyeste salget mitt ligge langt bak på side 9, og kanskje noen tror jeg bare relanserer uten at jeg har hatt et salg? Når jeg har nye ting, feks 8 LP-skåler kan også de havne i samme bolk, fordi jeg har ikke tid til å gå inn og spre dem utover, men vil heller bli ferdig med det...
Har noen her jobba som plakatopphenger for konserter og slikt? Får litt den følelsen her. Det er plass til alle plakatene på samme vegg, men noen må absolutt klistre 40 stk likedane oppå ting som enda er aktuelt ;-)