Jeg tror de fleste hadde vært tjent med et lite gebyr ja:)
Jeg tror de fleste hadde vært tjent med et lite gebyr ja:)
Det var ikkje meininga å tilby å betale... Heller løyse et problem i denne lange tråden. Eg er også for det mangfaldet som eksisterer her på Epla og eg har ikkje greidd å finne syndebukkar i forhold til relansering (med eit unntak som tok brått slutt...). Eg er tilhengar av klart regelverk som ein kan forhalde seg til. Når ein sel varene sine andre stadar enn i nettbutikken (marked o.l.) fungerer kanskje Epla som reklameplass? - og det burde ein kunne betale litt for. Eg betaler gjerne for ein godt fungerande nettbutikkarena.
Hmmm...enig med deg Audgunn om klart regelverk som man kan forholde seg til, OG en KONSEKVENS for de som ikke følger reglene.
Relanseringer ikke lov før 100 dager (eller om man velger å endre på antall dager). Bryter du regelen, blir du utesteng fra Epla for alltid eller innen en bestemt tid.
Oppsummering: Regel - bryte regel = konsekvens
Epla har en helt unik tilnærming til annonsering. Det man betaler 5 kr for, nemlig å ha en annonse med en ting til salgs liggende ute på et nettsted med tusenvis av besøkende, blir trukket først etter at man har solgt. Jeg har ingenting imot å betale for denne tjenesten på forhånd. Det er tross alt ikke bare hyppig relansering en forhåndsbetaling ville hindret, men også en bortrydding av alskens billig skrot (ja jeg sa det!)
Epla lar alle åpne butikk, og lar alle legge ut alt de vil. Antageligvis med det ønske at jo flere butikker og produkter - jo bedre. Mange brukere - yrende aktivitet og nettverk. Epla kan reklamere med et stor antall varer til salg, hurra, hvor det ser bra ut!
Etterhvert som tiden går og "hyllene" fylles opp og tettes igjen med små og store hjemmelagde ting blir dessverre epla mindre og mindre attraktivt for seriøse kunsthåndtverkere (og seriøse hobbyhåndarbeidere!). Kanksje vil noen føle at dette ikke er det rette stedet å bli assosiert med lengere...
Hvis noen føler en stor skrekk ved å betale 5 kr for hvert produkt bør de kanskje tenke litt nøyere på hva de legger ut. Man skal kunne ha troen på et salg, og ikke bare pøse ut alt mulig. Med et forhåndsgebyr ville iallefall jeg gjort meg skikkelig i flid med både produkt, bilder og beskrivelse. Om om alle gjør det samme vill epla blomstre med flotte annonser slik det burde gjøre også idag. Drømme drømme, hehe
Jeg skjønner godt at det er veldig behagelig og uforpliktende slik vi har det idag, men som jeg ser det vil det være en god effekt å betale for annonsene vi faktisk legger ut. Skal man ha det uforpliktende og drukne eller drive seriøs netthandel?
AMEN
Godt skrevet Ingrid. Og jeg er enig i det du skriver.
Epla har blitt mer kjent, flere kommer til, og veldig mange ser nok på epla som en mulighet til "lett tjente penger". Har sittet og sett på mange butikker i håndlaget kategorien her på epla. Kanskje det skulle vært en kategori til her? Ikke for å være ufin, men, en del ting her er halvfabrikat som er satt sammen..... Er det håndtverk/håndlaget? Ikke for meg. Jeg tror det er det som gnager mye for mange i "tråden" her for vi vet hvor mye tid/timer vi legger i arbeidet vårt! Må også si at det er mye flott arbeid å se ute i butikkene jenter! :)
Haleluja og amen for Riddervold. Lageret med gamle varer på Epla er tragisk, mange butikker har lastet opp 40 varer samme dag de åpnet butikken, og ikke en knott er rørt siden den dagen.
Varene våre BURDE forsvinne etter 100 dager liggetid fordi nettet er ferskvare, og vi bør friske opp vareutvalget oftere. Og bildene...
At linkene forsvinner gjør ikke noe, den som klikker havner på forsida av Epla - ei side ingen har monopol på - aktivitet skaper aktivitet. DEN burde og oppdateres oftere. Vil de finne selgeren får de søke....
Hvor mange steder får man 100 "annonser" for 100 varer gratis, som tilsynelatende kan ligge inn i evigheten?
Reposting skjer på Etsy også, i stort monn, fordi det lønner seg - de selger på det, selv om det er 5 millioner varer der. Og det koster ei drøy krone.
Om noen er dumme nok til å reposte samme varer 60 ganger på to måneder er det deres problem, siden bedriftskalkulasjon, moral og etikk likevel ikke fungerer... Folk selger varer for 3, 5 og 9 kroner, og 20 og 30 og 50 kr - enda de ikke tjener et øre oå det. Epla tjener selvsagt masse femmere, og butikkeieren bruker oseaner av tid og sliter PC og kamera - og om de må betale ei krone, blir det før eller siden et kostnadsproblem. Hvem sitt problem er det? IKke de andre selgerne i allefall...
Hvorfor bry seg? I lokalavisa må man kjøpe annonseplass.
Det er når alt kommer til alt ikke mindre moral i disse metodene for å bli synlg enn å kalle to biter tredd inn på et kjede eller videresalg av varepartier fra eBay for håndarbeid....
Og selgere flest VET at kundene ikke kommer løpende til en butikk selv om inngangsdøra er åpen, om man ikke markedsfører på MANGE plan.
Forsida på Epla er å regne som en fortausbukk med annonse på ... de er forresten heller ikke helt legale.
2-3 kroner pr utlagt vare hadde fjernet masse frustrasjonsmomenter..... Og Epla hadde tjent masse penger og blitt bedre.
Jeg er så glad for at Simone startet denne tråden! Det har vært kjempeinteressant å lese disse innleggene og være med i "debatten".
Jeg har tidligere sagt at jeg er helt i mot gebyrer på å legge ut varer, men etter å ha lest innleggene til Ingrid og Eplemarkedet ser jeg jo helt klart fordelene ved lanseringsgebyr. Vi vil få et Epla som legger vekt på kvalitet foran kvantitet. Og det er jeg selvfølgelig for!
Tusen takk for oppklarende og informative innlegg begge to!
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.