Tror du har mye rett i det, Torild, i alle fall når det gjelder enkeltpersoner som eier designet du vil bruke.
Jeg har selv fått langt opp i halsen det å gi ut mønstre for salg her i Norge... Det har gått sport i kopiering "der ute" til de grader. Hele quiltelag har avtaler angående nye mønstre som utgis, der det rapporteres hvem som har kjøpt hva, for å unngå at flere kjøper (= kaster bort penger) på det samme mønsteret. På quiltelagsmøtene legges nye mønstre frem, og medlemmene kan skrive seg på liste over hvilke mønstre de vil ha. Så kommer pausen, og en person går ut for å lage kopier til alle på listen. Disse kopiene tar vedkommende person seg betalt for fordi hun har brukt av sin tid, og en uvitende arbeidsgivers papir og kopimaskin.(Det teller nok ikke. Mer som et frynsegode, antagelig, sjefen har nok penger som det er.)
Jeg har også opplevd å finne stor artikkel i lokalavisa, der en "sydame" fikk masse oppmerksomhet for sine syferdigheter. Damen holdt separatutstilling, tenk det! Hun er avbildet foran en hel vegg med sydde bilder - av mine mønstre. Jeg er ikke nevnt med ett ord, men damen har to hele sider i avisen til rådighet når hun forteller om alt det nitidige arbeidet det er å sy alt dette! Blir jeg forbannet? Ja. Blir jeg rik? Nei. Gidder jeg å fortsette med mønsterdesign? Nei. De gangene jeg har blitt kontaktet angående bruk av mine design har det gledet meg stort, og de som har kontaktet meg har også vært takknemlige for positive tilbakemeldinger. Det finnes faktisk folk som tar kontakt for å spørre om det er OK å bruke elementer av mine design til å bruke i et vognteppe de selv skal ha, og jeg kjenner at jeg nesten elsker disse personene! Dessverre er det slik at "resten av folka" stjeler som ravner, og jeg kan ikke unngå å håpe at de får seg en real smekk en vakker dag. Makan.