Sant. Jeg mener jeg bare kaller dem "kartonglommebok", også oppgir jeg typen kartong de er brettet av bak komma, slik som andre varer feks beskrives med fargen de har.
Sant. Jeg mener jeg bare kaller dem "kartonglommebok", også oppgir jeg typen kartong de er brettet av bak komma, slik som andre varer feks beskrives med fargen de har.
Har alltid vært i tvil på disse produktene. Men her bruker jeg ikke bildene direkte, de er tegnet for hånd. Men motivene er jo de samme som på bildene? Burde nok ikke brukt navnet Twilight her i alle fall.
Dette er jo egenprodusert, men er enig ang navnet ;-)
Her er det mange interessante innslag. Jeg kontaktet faktisk Nintendo Norge om bruk av Super Mario i butikken min. De sa at de i utgangspunktet ikke var særlig happy, men så mellom fingrene når det gjaldt håndlagde ting i små opplag. Så da kan jeg legge ut glassbrikkene mine likevel! Var litt engstelig der en stund. :)
Jeg syns det er viktig å være bevisst på denne tematikken, men jeg syns ikke vi skal bli helt paniske heller.
Ingrid Riddervold: Det virker jo som om Tine skulle ønske du jobbet hos de! :)
Jeg har stor forståelse for at noen reagerer om man bruker andres design uten å ha hentet inn tillatelse til dette på forhånd. Jeg gikk selv i "baret" en gang - lekte meg med kvikk-lunsj fargene da jeg tegnet ut "ut på tur aldri sur"-luen min. Det gikk ikke lang tid før jeg mottok en høflig mail om at også fargekombinasjonen kvikk lunsj bruker var beskyttet. Jeg var overhodet ikke klar over dette, men trakk selvsagt den aktuelle luen ut av butikken med en gang. En kan mao trå feil selv om man kun lar seg inspirere av et produkt, selv uten å kopiere det...
Jeg synes ærlig talt det kan gå litt vel langt noen ganger, altså. Særlig med sånne ting som Marianne her forteller: at hun ikke kunne bruke fargekombinasjonen som kvikklunsj bruker! Herlighet, det synes jeg faktisk var i overkant.
Trodde fargene var for alle, jeg, slik som lufta ..
Fargene kan man vel bruke, men å i tillegg linke produktet mot tur og slikt som kvikklunsj har jobbet med i årevis... Tingen er vel at de har tatt patent på det! Husker det var ei bok som ble saksøkt pga kvikklunsjfargene for et par år siden, så de er rimelig strenge på det.
Det er fortsatt MANGE på Epla som må rydde i butikkene, men dessverre så er det ikke så mange som leser her i tråden.
For alt vi vet har de hentet inn tillatelse. Ellers kan det jo plutselig havne et søksmål i postkassa! Jeg vil tro det er lurt å nevne at man har tillatelse (slik som feks retroliv har gjort ang CathrineHolm-designet), så slipper man å bli mistenkt som "tyv" ;-)
I 'min verden' (chainmaille-universet) er det også slike ting å ta hensyn til. Det finnes blant annet en jente som har laget et kors av kongekjede-mønsteret. Hun har fått patent på det, selger ferdiglagde kors og instruksjoner, og tjener sånn sett penger på det. Men å lage det og selge får man som kunde hos henne altså ikke lov til! Grunnen til at dette irriterer meg, er at det en veldig enkel og logisk måte det er laget på - faktisk, så er det nesten ingen annen måte å gjøre det på. Dermed knebler hun en hel chainmaille-verden. Kongekjede-mønsteret er det ingen som eier, og dermed burde heller ikke hun eie retten til å lage dette korset.
Armbåndet Spine of the Centipede, som jeg har i butikken min, er 'oppfunnet' av en smykkedesigner i California. Hun er kjent, har skrevet flere bøker, er stadig på tv osv. Jeg kjøpte denne instruksjon av henne og laget armbåndet. I ettertid skrev jeg en mail til henne og lurte på om det var greit at jeg hadde hennes design i min butikk. Jeg var forberedt på at jeg måtte fjerne armbåndet, faktisk.
Vel, mailen jeg fikk tilbake var udelt positiv! Hun var mer enn fornøyd med at jeg ga henne credit i annonsen. Hun besøkte Epla, ble begeistret for smykkene mine og enden på visa var at hun postet link til Epla-butikken på sin Facebook-side. Og hvis jeg ønsket hennes hjelp med promotering, så måtte jeg bare si ifra!
Så det er jo opplagt at noen ser det mer som reklame og har en helt annen tilnærming til dette fenomenet - så gudskjelovogtakk for at ikke alle er like rigide!
Antagelig vil det alltid lønne seg å spørre, av ren høflighet og respekt, før man tar seg til rette. Mulig 'opphavet' da blir litt mildere stemt?
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.