Nu kan man kanskje ikke sy av noen ting lenger? Jaja noe jeg aldri har tenkt på når jeg kjøper stoffer og selger dukkeklær-sminkevesker etc
Nu kan man kanskje ikke sy av noen ting lenger? Jaja noe jeg aldri har tenkt på når jeg kjøper stoffer og selger dukkeklær-sminkevesker etc
Men da tror jeg at jeg har forstått rett at man kan sy hva man vil av de stoffene og selge, bare man ikke får laget seg samme stoff og kalle det sitt design
Nei, det er feil Ronja.
Du kan sy hva du vil til PRIVAT bruk, men i det øyeblikket du begynner å selge, må du være sikker på at det tøyet, mønsteret, motivet, råmaterialbiten ikke eies av en designer eller en bedrift. Det er din plikt å finne ut i følge loven, for du er sisteledd. Det kan hende du må betale en avgift pr. eksemplar, eller at du faktisk ikke blir godkjent som distributør/produsent av motivet.
Dere finner lov om OPPHAVSRETT på lovdata. (det ligger nede nett no, men last den ned senere)
De som vil beskytte sine egne ting (malerier, bilder, tegninger, foto) kan jo sjekke www.bono.no
ja jeg har funnet det ut, takk skal du ha
Jeg er ny her inne og har ikke startet butikk ennå. Vil tenke over det ei stund til. Har lest tråden om Marius-mønsteret og opphavsrett. Skjønner dette med lisensrett på div. mønster. Det vil altså si at jeg kan ikke strikke feks. Selbu votter eller annet i Selbumønster, og selge det her inne?? Og hvordan er det med mønster eller ting som jeg finner i bøker som jeg har kjøpt, feks. "Lune Masker, "Norsk småstrikk" og andre mønster som jeg har kjøpt i div. nettbutikker? Må si at jeg er ganske forvirret ang. dette nå.
Det kan være litt vanskelig i starten, men når man åpner butikk og begynner kommersiell virksomhet må man bare ta seg tid til å sette seg inn i regler og lovverk. Ikke la det skremme deg fra å starte, men undersøk så har du ihvertfall ditt på det tørre :o)
Når det gjelder mønstre funnet i bøker, tror jeg vi må sjekke hver enkelt bok. I en tilfeldig bok tatt ut av hylla, står det f.eks.:
Materialet i denne publikasjonen er omfattet av åndsverkslovens bestemmelser. Uten særskilt avtale med forlaget er enhver eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring bare tillatt i den utstrekning det er hjemlet i lov eller tillat etter avtale med Kopinor.
Da er jo spørsmålet hvor jeg kan undersøke det, bør man ta kontakt med forlaget?? Og jeg tolker dettte med Kopinor at det er å kopiere mønsteret og selge eller gi det videre som ikke er lov. I noen bøker står det "det må ikke kopieres fra denne bok", og i en annen "all rights reserved"
Kopinor går på kopiering av mønstre, men når det står eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring i tillegg, tolker jeg det som om det går på framstilling av produkt til kommersielt bruk. Mange steder står bare kopinor nevnt, andre steder står det tydeligere at framstilling til kommersielt bruk er ulovlig.
Praksis varierer fra bok til bok, og forlag til forlag, så det må vel sjekkes ut fra gang til gang, om hvor fritt man står når det gjelder bruk.
I det hele tatt så blir utfordringen å finne et balanse punkt hvor man henter inspirasjon, men ikke kopierer:) Det jeg er litt redd for er at etter snart tredve år med strikking, hekling og annet så er det mye jeg har lært og lagret på hardisken i bakhodet, lett å tro at man gjør noe "nytt" eller "annerledes" som man egentlig har fra en oppskrift man hadde glemt man har sett...
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.