Det hadde kanskje vært lettere å ta direkte kontakt med de selgerne det gjelder? jeg ser for meg at der fins de som ikke engang kikker innom forumet..
Det hadde kanskje vært lettere å ta direkte kontakt med de selgerne det gjelder? jeg ser for meg at der fins de som ikke engang kikker innom forumet..
i begynnelsen av tråden opplyser Torunn at de har sendt mail til selgerne det gjelder :)
Ok :) jeg ser også at noen av de som fremdeles selger Marius har skrevet i produktbeskrivelsene at de har tillatelse :)
Jeg tror også, som Linda, at det er mange som ikke er innom forumet, så da blir det vanskelig å bruke forumet for å få ut viktig informasjon.
Som Laila sier ble det sendt mail til de selgerne som dette gjelder for, men nå vil det jo stadig opprettes nye butikker og de har kanskje ikke fått denne mailen? Ser for meg at det blir vanskelig for Epla adm. å følge med på alt som legges ut hele tiden.
Det kan jo tenkes at noen faktisk har fått tillatelse fra designeren til å selge slike produkter også. (I så fall veldig lurt å få det med i produktbeskrivelsen).
Ja, det ble sendt ut til dem med Mariusmønster, men det har kommet nye butikker til etter dette. Epla kan jo ikke "løpe" etter alle. Det blir litt av en oppgave! Så nettopp en nydelig kjole med Kardemommeby. Vet ikke helt om arvingene er så glad for dette....
Nei, det er få som leser forum.
Nå er det jo heller ikke eplas oppgave å passe på at butikker holder seg innenfor lovverket. Åpner man en butikk har man selv plikt til å sjekke reglene som gjelder. Epla bare leier ut "et lokale".
Helt enig med deg Ingrid. Hver enkelt må ta ansvar for seg selv :)
Enig. Og jeg forstår ikke hvorfor det ikke er flere her inne?
Som sagt tidligere; Jeg føler absolutt ikke behov for å kopiere "Marius", men jeg synes det er viktig å få klarhet i hvor grensene går. Er det fargekombinasjonen, navnet, eller hva?
Selv om jeg, to ganger, har vært vitne i rettsak som omhandlet kopiering (bedriften jeg jobbet for ble kopiert) - er også jeg veldig usikker på hva som blir sett på som kopiering her på Epla.
Masseproduksjon av ting som er helt likt "marius" forstår jeg selvsagt at ikke blir tolerert. Likevel kan det ikke være slik at et hvert produkt med setesdalsborder (som selvsagt lett får mange likhetstrekk med mariusmønsteret) skal innom Vigdis Yran Dale for godkjenning (?)
I såfall blir jeg veldig i stuss, og lurer på hvordan dette kan være juridisk riktig.
Garnprodusenter lager vel mønster for å få solgt garnet sitt. Jeg har aldri tenkt på denne problemstillingen; men har (her: sandnes) et forbehold om at garnet du kjøper ikke må benyttes til salg på Epla etc? Hvis dette er virkeligheten burde det vært opplyst om på garnetiketten - tenker jeg.
Hei strikk og slikt og alle andre so drar inn setesdalskufta!
Setesdalskufta har ingenting med Mariusgenseren/mønsteret å gjøre. Setesdalskufta med sine lus bygger på strikketradisjon fra ja, nettopp setesdalen og er såvidt jeg vet ikke har noen form for beskyttelse siden det er et tradisjonsmønster. Det er derimot mønstervarianter av setesdalskufta, også kalt lusekufta som har kopibeskyttelse og mønstereierskap knyttet til seg.
Og dere som nevner bunader, jeg leste for en tid tilbake om bunadsslips. Det var såvidt jeg forstod fullt lovlig å vri og vende på bunadsmønstre og broderimønstre til bunader så mye man bare ville, også for salg. Husfliden har ikke opphavsrett, eller patent på bunader selv om de har stått bak mønsterarbeidet på dem, og gjort alle forskning og registrering av historikk på bunader i Norge. De kan si om bunaden din er korrekt i forhold til tradisjon og dagens forskning, men de kan ikke ta deg for å brodere en ullveske med bunadsmotiv. Du har derimot ikke lov til å lage bunadsslips, den ideen er det tatt patent på!
Hvis jeg sier noe feil her, så vil jeg gjerne bli rettet på!
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.