Ja - søk/spør om du ikke er 100% sikker. Det er en god regel....:)
Ja - søk/spør om du ikke er 100% sikker. Det er en god regel....:)
MARIUSmønsteret er beskyttet som åndsverk, og betegnelsen "Marius" er beskyttet som varemerke, i all form for kommersiell bruk, i alle varegrupper. Mønsteret ble designet av Unn Søiland i 1953, og SandnesGarn har hatt eneretten på salg av håndstrikkoppskriften siden den gang, og Unn Søiland og hennes firma Lillunn Design of Noray, har siden den gang, hatt eneretten til all omsetning av produkter der dette mønsteret brukes.
I dag produserer ikke lenger vårt firma håndstrikk, og derfor har vi nå innført vi tillater at folk Håndstrikker og selger sine produkter, uten vederlag, - så lenge dette merkes med opphavsretten, og kun håndstrikkes i Norge, og ikke settes bort til lavkostland. Det tillates heller ikke håndstrikkemaskiner til vederlagsfri produksjon.
Dette er for å styrke og verne det ekte norske håndstrikket, og for å beskytte det som sådan.
Betingelsen for at du får selge dine egne håndstrikkede produkter med dette mønsteret vederlagsfritt, er at hvert bilde som legges ut på nettet, med mønsteret, skal merkes som følger;
Dette er klippet fra Lillunn AS som eier Mariusdesignet. Altså det er lov å selge mariusmønstrede håndstrikkede plagg osv, men alt som selges skal være merket.
Jeg tok meg en kjapp sjekkrunde, søkte Marius, og fikk dette svaret. 7 butikker har denne infoen om opphavsrett, og 19 butikker hadde ikke.
Jeg strikker ikke selv, men lurer allikevel - er det fritt frem eller må man i hvert enkelt tilfelle søke om å få lov??
Jeg søkte og fikk et merke som jeg i tillegg skal sette på bildet :)
Dette gjelder også alle broderier laget utfra mønster du selv ikke har designet.
Så bra at jeg allerede har kjøpt meg en genser med Marius-mønster:)
Jeg har fått tillatelse fra Lillunn A/S v/ Vigdis Yran Dale til å selge håndstrikkede Marius produkter i min butikk på Epla.(EWE-desig). Hun innehar rettighetene til dette produktet, men har gitt tillatelse til at håndstrikkede produkter kan selges, dersom jeg opplyser om hvem som eier rettighetene. Sikkert flere som har det også.
Jeg har fått tillatelse fra Lillunn A/S v/ Vigdis Yran Dale til å selge håndstrikkede Marius produkter i min butikk på Epla.(EWE-desig). Hun innehar rettighetene til dette produktet, men har gitt tillatelse til at håndstrikkede produkter kan selges, dersom jeg opplyser om hvem som eier rettighetene. Sikkert flere som har det også.
Hvor kan en henvende seg til å få lovt å strikke å selge plagg med mariusmønster, noen som vet hvor jeg kan komme i kontakt med disse? På forhånd takk.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.