Det er ikke lett å finne på noe nytt når det gjelder strikking nei, tror det meste er strikket før en plass :)
Det er ikke lett å finne på noe nytt når det gjelder strikking nei, tror det meste er strikket før en plass :)
Ellers ligger det ca 5.300 gratisoppskrifter på garnstudio.no å velge i. Jeg fikk i hvert fall tillatelse til å selge produkter som er basert på disse oppskriftene, mot at jeg nevnte garnstudio/DROPS som kilde/design. Det kostet meg en mail på 3 linjer, og svaret kom i løpet av 10 minutter. Det var det vel verdt synes jeg :)
Jeg har nettopp laget noen av Tildas "påskegjess" og som jeg tenkte å lage flere av for å legge ut i butikken min. Etter å ha lest denne tråden, fikk jeg kalde føtter. Jeg gjennomsøkte boka for å se om det sto noe om salg av produkter basert på boken. Men jeg fant ikke noe som tyder på at det er forbudt. Nå har jeg nettopp snakket med forlaget. Der svarte de veldig bestemt at det ikke var lov å selge produkter som var laget etter Tildas oppskrifter. Tilda selv har hatt flere saker gående i den sammenhengen. Skuffende!
Det er SUPERT at Eplaselgerne omsider tar tak i dette!!! Det har vært en stor kilde til irritasjon her i evigheter!
Da er det å håpe at papirlagerne og smykkelagerne også tar noen søk på materiale de kjøper på nettet for å sjekke om de har lov å bruke det de gjør i den form de gjør, for det er SISTE ledd som er andvarlig, ikke grossisten...
Dere vil heller ikke ødelegge Epla og gjøre den til et piratvarenettsted ...ikke sant??? Så slipper vi å rapportere og rapportere også - en del har faktisk forsvunnet.....
(stikkord swarovski, pandora, BettyBoop, disney, Hello Kitty, muppet.. osv osv osv)
Hva med slikt som denne da? Bør jeg fjerne disse, tro..? Og de som lager kartonglommebøker..?
tja.... vanskelig og komplisert sak :)) Og hvem er det som har oversikt ? og som det nevnes i tråden " Så slipper vi å rapportere og rapportere også " Ett søk gir 6 sider med hello kitty, 4 sider med Tilda og til og med Tine ( meieri) gir mange treff. Og sikkert menge flere av forskjellige andre. Men noen har sikkert innhentet tilllatelser også :)
Det er vel ikke produktene vi kan velge å fjerne, men merkevare-navnene. Alle som selv designer sine produkter eller gjør store endringer kan vel ha sitt på det tørre ? Og hva hvis man skriver " XXXXXX-inspirert " eller dette er " ikke XXXXXXX " , men det er Yyyyyyy ? Blir jo håpløst hvis det er enkelte ord man aldri kan bruke når man annonserer :)
Som en dame sa her tidligere:
Når man åpner butikk er man forpliktet til å sette seg inn i lovlige regler...
Ingen unnskyldning finnes den dagen en advokat sender et brev. Italienerne er rå.. en veskekopi botlegges med titusener av kroner.
Jeg er veldig takknemlig for endelig å ha forstått dette med opphavsrett : Jeg er skikkelig flau over at jeg har vært så sløv at jeg ikke har tenkt på dette i forbindelse med smykkene jeg lager.Jeg har i min villfarelse vært lykkelig hver gang jeg har kommet over morsom grafikk jeg kan bruke til buttons-smykkene og glassdomene jeg lager.Nå har jeg hatt en stor opprydding og slettet det meste ; jeg har beholdt et par glassdom-smykker med motiver av Marilyn Monroe og Aundrey Hepburn.Jeg har ikke funnet ut om disse er "lovlige " ;venter på svar.Hva tror dere ? Dersom alle skal slette alt;ja da krymper vareutvalget på epla kraftig :)
Jeg har en liten følelse i magen av at jeg kan være en av de butikkene som har skapt irritasjon pga motivene jeg bruker-dette beklager jeg ! Jeg ser jo at jeg har vært utrolig naiv !!! Heretter skal jeg bruke hodet når jeg bestiller grafikk eller klipper ut motiver fra ukeblader osv.... !
Skjerpings,frøken Løken ( det er altså meg :) )!
Jeg mener selvfølgelig å skulle slette alt mht opphavsretten........
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.