Skjønner godt at du mistet "piffen" etter å ha opplevd noe slikt, Lise. Flott at du har tatt arbeidet opp igjen!
Skjønner godt at du mistet "piffen" etter å ha opplevd noe slikt, Lise. Flott at du har tatt arbeidet opp igjen!
Det ligger noen i penselalbument i fjesbukken.. https://www.facebook.com/media/set/?set=a.294747710580372.85995.292274057494404&type=3
... og de bor ellers på Eplemarkedet. Nei noen bor I dem på Eplemarkedet, sånn var det...
JA surt! DREPENDE for kreativitet, og sånn har alle designere det som blir frastjålet en ide.
Åååh, de er jo sååå fine, da! Begynn å lag de igjen, og se om drittfolka påberoper seg eierskapet - og DA kan du gjøre opp status engang for alle og ta rotta på dem. Saken rulles opp! Tamtamtamtaratam ...
Ser forøvrig at det nylig er lagt ut produkter strikket i Mariusmønster.....
Tydelig at ikke alle har fått med seg dette med opphavsretten på Marius-mønsteret....
Enig med Torild. Lag nye og ta rotta på dem. Pussig det der at de aldri hadde sett dem før. jeg som er hjemmeværende har faktisk sett de før og ikke bare i butikken din. Og Lise: de andre ankvarelle dine er utrolig vakre de og.
Vi har snakket med Vigdis Yran Dale som eier rettighetene til Marius-mønsteret. Hun har sendt oss en link til sin kommentar omkring rettighetene til marius-mønsteret og merkevaren: http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article1800237.ece.
Kommentar fra Vigdis: 'Alle disse genserne, der MARIUS-mønsteret brukes, enten det er hobbybasis eller ikke, - skal merkes med at mønsteret ble originalt designet av Unn Søiland, i 1953 og at det er beskyttet mot kommersialisering. Alle har kunnet strikke og bruke selv og gi bort, men ikke strikke organisert for salg. Slik har det vært i alle de snart 60 årene det har eksistert.'
Hun ønsker at selgere som vil bruke mønsteret til håndstrikk tar kontakt med henne dersom de ønsker å stikke og selge dette på hobbybasis, slik at opphavsrettsmerkingen blir kvalitetssikret. Kontaktinformasjon finner du på http://www.lillunn.no/.
Jeg har en barnegenser i svart ,hvitt og rødt for salg - og føler ikke behov for å lage flere. Men det jeg lurer på - er : må jeg spørre om lov til å selge denne genseren ?
Har kalt genseren :"Setesdalinspirert",og føler at det er det den er.
Sitter her med boka : "Norske strikkemønstre" utgitt av Annichen Sibbern Bøhn.(ca. 1946)
På side 40 og 41 er "Lusekofte" fra Setesdalen.
Etter min mening er bordene i Mariusgenseren her..Men det er vel kanskje navnet og fargekombinasjonene som ikke er lov til å bruke?
Som jeg før har sagt er jeg veldig imot kopiering,men det er grensene i dette "tilfellet" jeg synes er vanskelig.
Jeg har en barnegenser i svart ,hvitt og rødt for salg - og føler ikke behov for å lage flere. Men det jeg lurer på - er : må jeg spørre om lov til å selge denne genseren ?
Har kalt genseren :"Setesdalinspirert",og føler at det er det den er.
Sitter her med boka : "Norske strikkemønstre" utgitt av Annichen Sibbern Bøhn.(ca. 1946)
På side 40 og 41 er "Lusekofte" fra Setesdalen.
Etter min mening er bordene i Mariusgenseren her..Men det er vel kanskje navnet og fargekombinasjonene som ikke er lov til å bruke?
Som jeg før har sagt er jeg veldig imot kopiering,men det er grensene i dette "tilfellet" jeg synes er vanskelig.
Den som har svar på dette er nok nettopp godeste Vigdis Yran Dale, som Siw skriver over her :o)
Dytter litt i denne tråden i håp om at flere som ikke har lest ser den. Det legges fortsatt ut varer med Marius, Torbjørn Egner, Mumitrollet osv osv. Skulle ønske at flere leste her på forum!
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.