En evig diskusjon dette her. Jeg tok det opp i 2010 da flere og flere hobbybutikker åpnet på epla og underpriset varene sine. Fikk masse positiv respons, men alltids mange som roper at "epla er for alle!". Med denne utviklingen blir epla faktisk bare for dem med dette som hobby + annen fast inntekt/forsørger/trygd, og bransjen forøvrig blir trukket ned i gjørma. (bransjen, som i alt håndarbeid/egenprodusert!)
Som noen så fint sa her engang, bedre å selge 5 ting for 1000,- enn 100 ting for 50,- (resultatet er jo det samme, men det blir mye mer gebyrer, mye mer bildetaking, annonseskriving, innpakking og oppfølging av kunder ved billigsalgene)
Og ja, det skal være mulig å ha en eplabutikk "bare for kosen sin skyld". Vi skal jo kose oss :o) Men hvis man skal drive og selge varer til gi-bort-pris syns jeg heller man faktisk skal gi det bort. Til venner, kjente eller veldedige orginasisjoner. At det hoper seg opp? Vær mer kreativ i letingen etter mottakere da.
Jeg prøver å leve av dette på fulltid. Alle som driver firma vet hvor mye som går med. Bare tenk på hva vi betaler elektrikeren, rørleggeren eller tannlegen. Jeg er grovt underpriset i forhold til hva jeg må ha for å få dette til å gå rundt (med det resultat at det ikke akkurat er 37,5 timer arbeidsuke her!) Det begrenser seg hvor lenge jeg kan holde ut med denne arbeidsmengden og luselønnen, enda godt jeg er ung og barnlaus. Og jeg er vel en av de butikkene som er "dyrest" i min sjanger her. Kan ikke huske sist jeg solgte en kjole her, men selger heldigvis i butikk. Der kan kundene se og ta på dem, se sømkvalitet og nøyaktighet, og ikke bare sammenligne to små bilder, hvor den andre er til under halve prisen. At butikker underpriser seg fordi de ikke trenger å ta seg betalt for hobbyen ødelegger veldig for sånne som meg, og det bør de faktisk vite og tenke over syns jeg. Er det et bevisst valg så kjør på, men vit hva dere gjør.
Beklager langt innlegg i en lang tråd! Det er et "sårt" tema, og muligens den største faktoren som gjør at man ikke kan leve av slikt i Norge.