Forøvrig så hoper det seg opp hos meg også selv om jeg hverken strikker eller hekler. Har allikevel ikke råd til å gi det bort.
Forøvrig så hoper det seg opp hos meg også selv om jeg hverken strikker eller hekler. Har allikevel ikke råd til å gi det bort.
Julia, du har helt rett i at alle selv kan bestemme hva de vil selge for, men det er nettopp derfor frustrasjonen er så stor her. For vi som verdsetter arbeidet, kreativiteten, og våre egne evner til å skape, vi har også et ønske om å få solgt det vi lager. Det er, som noen over her beskriver, nå en generasjon som ikke har tatt i en strikkepinn eller heklenål, og som virkelig ikke aner hvor mye tid man faktisk legger ned i hvert produkt. De aner ikke hva materialer koster, og ikke minst aner de ingenting om den læringskurven vi alle har klatret.
Det handler ikke kun om å strikke og selge. Vi har brukt tid på å lære oss denne kunsten, vi har brukt tid på å lete frem mønster, garn, farger, sammensetning, vi behandler mailer, salg, pakker inn, drar på posten... Og vi er stolte av det vi mestrer.
Man kan ikke leve av å strikke og selge her til lands, men mange bruker dette også for å spe på husholdningsøkonomien, og skulle man lagt seg på samme prisnivå som gi-bort-butikkene, så hadde man faktisk tapt penger. Og ikke minst respekt for egen evne og kreativitet.
Det er ikke rettferdig at vi skal måtte forsvare "høye" priser, fordi andre legger lista uverdig lavt. Det gjør meg trist at enkelte ikke tar mer stolthet i eget arbeid.
Men hva skal jeg gjøre med det? Gå inn å skru opp prisene nå? Eller har det i bakhodet på alt jeg legger inn fra nå av?
Jeg er også utenfor arbeidslivet å bruker salg av strikkede produkter til å få inn litt ekstra. Noen måneder er det helt strille , rett før jul tjente jeg ganske godt :) Å det er deilig å kunne gjøre noe for å få inn litt ekstra når man ikke kan jobbe, jeg føler meg litt mere vert faktisk. Fordi om jeg koser meg skikkelig med å strikke, lage mønster osv så ønsker jeg å få noe igjenn for arbeidet. Det var kjempe stort for meg første gangen noen jeg ikke kjennte ønsket å betale for noe jeg har laget... å helt selv :) Tror det er der frustrasjonen ligger hos meg, at ikke folk selv ser verdien i det de lager.
Klart det ødelegger for andre at du priser tepper til f.eks 150 kroner. Hadde jeg strikket tilsvarende teppe hadde bare materialkostnadene komt opp i den summen, jeg måtte enten gått i minus ved å prise til 150 kr. Eller jeg risikerer å ikke få solgt varene mine for så mange andre priser så lavt. Klart de uvitende som ikke vet vet hva som ligger bak velger billige alternativ, men det blir så dumt for alle som faktisk skla prøve å få et lite overskudd.
Ikke ta det personlig, ikke slik ment. Blir bare så frustrert av å se lignende mine produkter "gratis" her inne..
Jeg hekler, og selger disse produktene i min butikk her på Epla, og har i den forbindelse tenkt en del på prissetting av mine hekla produkter.
Et eks. kan være en kurv som jeg heklet, utgiftene til garn, heklenål og stappevatt ble ca.170 kr, og litt skal man jo ha for jobben også, dvs. planlegging av utformingen, og selve heklingen. Jeg priset kurven til kr 350,- pluss porto. Et annet eks. kan være en duk, m/diameter ca.60 cm, det var et forholdsvis enkelt mønster å hekle, så det tok ikke så lang tid å hekle duken. Jeg priset den til kr 250,- pluss porto.
Noen vil kanskje mene at disse produktene er priset for høyt, og andre vil mene at de er priset for lavt, jeg vet ikke, så det hadde vært bra å få noen meninger ang. dette.
Hei Bente! Jeg var nettopp inne og sjekket prisene på de tingene du har i butikken din.De er absolutt ikke for høye. Det var så deilig å se at det er flere som tar seg betalt for det en har jobbet med i mange timer. Jeg driver en liten butikk om sommeren og der er det ingen som sier noe om prisene mine. Men jeg har følt at jeg har høye priser i forhold til andre her inne. Men så har jeg tenkt at de som vil handle hos meg på Epla vet å verdsette det jeg har laget. Så får det heller bli litt mindre salg. Du hadde veldig mye fint Bente og prisene dine synes jeg er helt perfekt:)
Sier meg enig med Reidunn. Flotte arbeider, Bente og ingenting å si på prisen.... :)
Nå har ikke jeg noe med garn å gjøre, jeg driver med foto, men det gjelder det samme der. Det er fler som selger sine foto til under halvparten av det jeg tar for mine. Virker ikke som det tenkes så mye på hvor mye dyrt utstyr man har som hobbyfotograf. Uansett så selger jeg heller få bilder til en pris jeg mener er akseptable enn å "selge meg billig"
Takk for positiv tilbakemelding fra Reidunn og Marianne:-)da vet jeg at jeg kan holde meg på dette prisnivået!
Når det gjelder dette med prissetting på hekla produkter, synes jeg det er trist når jeg ser at folk her på Epla, selger hekla ting, til nær sagt dumpingpriser. Tror det litt viktig å "oppskatte" det man lager, og vet virkelig ikke om de som underpriser, selger mer på den måten?
Molly Maple og Charme France, er nye butikker for meg, så jeg har vært inne i butikkene og sett, og dere har begge to, veldig flotte produkter,de hekla bikiniene i Molly Maple imponerte! Det samme med produktene i Charme France, mange lekre ting!
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.