Jeg er vel en av butikkene det nevnes om her.Men i mitt forsvar må jeg si at jeg bare mååå ha noe å henge fingrene i (bipolar)jeg kjøper ikke garnet selv,det får jeg av venner og bekjente,så jeg tar bare betalt for arbeidet.
Jeg er vel en av butikkene det nevnes om her.Men i mitt forsvar må jeg si at jeg bare mååå ha noe å henge fingrene i (bipolar)jeg kjøper ikke garnet selv,det får jeg av venner og bekjente,så jeg tar bare betalt for arbeidet.
Merker at veldig mange som ikke driver med håndarbeid/ strikker selv som har null peiling på hvor lang tid det egentlig tar å strikke et par selbuvotter f.eks. Å når noen nesten gir bort varene så vil det kanskje virke som at vi andre har utrolig høye priser.
Jeg har faktisk fått mail fra kunder som vil prøve å prute eller betale mindre om de kjøper to produkter...eller folk som tror jeg kan strikke et par selbuhansker på en dag.. De blir nesten litt sure når jeg forklarer at jeg synes varene er billige fra før ut i fra alle timene det tar å lage + prisen på garne jeg kjøper. Men det er jo ikke så rart at de prøver å prute når de kanskje har vert innom en butikk rett før som selger ca det samme til under halvparten av det jeg tar. Men jeg vil heller ha færre salg jeg enn å selge ting jeg bruker masse tid på til gi bort pris.
Kom til å tenke på en liste jeg så som kanskje kan være til hjelp. På Facebook er det en gruppe som heter Ting og Tang. Jeg har av og til lagt ut link til produkter jeg har lagt ut på epla her. Hvis man går inn under files finner man et dokument som heter "Veiledende prisliste for div. innenfor kategorien strikk" - brukere av gruppen kan IKKE prise varer lavere enn minimunsprisene som er oppgitt i listen. Jeg har ikke benyttet denne listen selv siden jeg ikke har laget strikkeprodukter på en stund, men for de av dere som strikker og samtidig synes det er vanskelig å prise varene kan den kanskje være til hjelp og nytte....
Men, Julia: at du har fått garnet, eller kjøpt det veldig billig, har ikke noe med saken å gjøre. Materialene har sin verdi uansett! Du er enig i det, ikke sant?
Jeg har lagt pinner og heklenål på hylla etter 30 års "dille/avhengighet", så jeg vet også en del om tidsbruk og kostnad når det gjelder strikking og hekling, og brodering. Og det er overhode ingen billige hobbyer lenger, slik det var i "gamledager". Da strikket vi klær, heklet gardiner og duker fordi det var økonomisk og høyt verdsatte gaver. Slik er det ikke lenger dessverre. Håndlaget ser ikke ut til å ha samme status i dag som før. På meg kan det nesten virke som at det er motsatt i dag: "hjemmelaget og billig". Har det med bruk-og-kast, kjøp, kjøp å gjøre? Eller er det en generasjon nå hvor en stor andel ikke har lært håndarbeide og vet hva det innebærer - og derved heller ikke ser den kulturelle, artistiske og kreative verdien i produktene? Mange vet vel knapt hva et garnnøste koster, ikke sånn cirka engang .. Veldig trist!
Da gjør det ikke saken bedre at dere dyktige, kreative mennesker omtrent kaster tingene etter folk. Det blir jo helt feil signaler å gi!
Jeg har lyst til å gråte når jeg ser flotte ting, som har vært jobbet med i flere dager og uker, selges for en hundrings eller to! Og i neste øyeblikk ser jeg øredobber til salgs for omtrent det samme, som tar 10 minutter å lage og har en 10-del av materialkost. Da er det veldig tydelig at noe skurrer.
Helt enig med deg, Lene - stå på den linja du har valgt. Håndlagde produkter burde fått hevet statusen ganske så heftig, spør dere meg. Som Lene sier, så tror jeg det bunner mye i uvitenhet, rett og slett.
julia: Selv om du MÅ ha noe å henge fingrene i betyr det ikke at du MÅ kaste varene etter kundene. Du har fått garnet gratis, og hva så, den goden skal komme deg til gode og ikke kundene. Må bare si at jeg blir skikkelig irritert når jeg ser slike butikker som den du har. Dere bare ødelegger for alle andre. For meg er ikke dette noe annet en useriøst og har ikke noe på Epla og gjøre.
Beklager om jeg sårer noen, men jeg blir bare så frustrert.
Julia. Jeg er enig med Silje. Dessuten - du lager jo flotte ting. Hva med å verdsette det du lager litt mer. At du har/er Bipolar betyr jo ikke at det du lager ikke er duger til annet enn å kaste etter folk. Sett pris på deg selv og det du gjør.
Det er helt greit å bli frustret på meg.Er det selv mye av tida.Men om jeg ikke selger det så billig hoper det seg bare opp.Og jeg har gitt bort veldig mye til veldedigheter.Men det må vel være opp til hver enkelte og bestemme prisen for hvor mye man vil selge produktene sine for.Kan faktisk ikke forstå at jeg ødelegger for noen.For det finnes faktisk kunder som ikke har så god råd og setter pris på billige hjemmelagede varer også.Og selv om produktene mine ikke er så dyre så er det faktisk god kvalitet.Måtte bare understreke dette.Ja det tar tid å lage hjemmelagede produkter,men jeg setter ingen prislapp på min kreativitet.MVH Julia.
Det er jo også andre som bare må ha noe å gjøre. Vi er flere her som er utenfor arbeidslivet og som dessuten må betale materialene selv. Da er det umulig å legge seg på gi-bort priser. Ja du kan selv bestemme hva du vil ta for produktene dine, men å tro at du ikke ødelegger for noen med prisnivået ditt er å stikke hodet i sanden.
Du er ikke alene om å være ufør kim,men det har vel ingen betydning for denne diskusjonen.For jeg synes at epla er et sted for alle.Kostbart eller ikke.
Helt enig - men det var faktisk du som dro inn grunnen til at du måtte ha noe å henge fingrene i.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.