Jeg deltok i debatten om lanseringsavgift, men oppfattet det som et tiltak for å hindre hyppige relanseringer, ikke for å hindre reklame.
Jeg deltok i debatten om lanseringsavgift, men oppfattet det som et tiltak for å hindre hyppige relanseringer, ikke for å hindre reklame.
Ja, her går det litt tregt, sitter på toget og knoter på mobil ;)
For min del har jeg etterspurt lanseringsavgift fra dag 1 for å få opp kvaliteten på produkt, bilder og annonsetekst, som mange har slurvet voldsomt med. Ved at det koster litt vil man antagelig gjøre seg litt mer i flid! Relansering eksploderte nå de siste månedene, og da var det flere som hang seg på ønsket. Har ingenting med reklame/inntekter for min del iallefall :o)
Å betale 200,- per måned for å få reklamefri butikk er ikke noe for meg heller. Og jeg er ikke fornøyd med reklame i butikkene- tvers imot - MEN jeg tror ikke at å legge ned butikken uten å prøve først er ikke noe løsning. Hvis dette kan bidra til en rikere Epla som kan utvikle flere fine og nyttige løsninger,som Ingrid sier, så er jeg villig å prøve. :)
Vet ikke om jeg kjempet for reklamefri Epla da jeg var ute og faktisk ikke logget på før det hele var over. Har faktisk ikke sett hvordan det ser ut. Jeg ble paff den gangen fordi det kom så plutselig. Er ikke glad for reklame nå heller men etter adm. sine redegjørelser forstår jeg at det er nødvendig. Epla koster å administrere også. Vi ønsker stadig nye bedre funksjoner og fremfor alt markedsføring i regi av Epla. Jeg godtar forklaringen og innretter meg deretter dvs. tester ut reklame og om salget tar seg opp når det forhåpentligvis blir minde relanseringer eller om jeg synes det er helt pyton så vil jeg oppgradere.
Men Ingrid, du reagerte kraftig på reklamen da den kom.
Jeg har lest hva du skrev, og her er ett lite sitat:
"Hvis jeg må velge mellom å ikke få oppfyllt diverse små utviklingsønsker som feks link til listene eller slikt jeg selv har foreslått
eller å ha integrert reklame (samme fonter og farger!) for billige masseproduserte klær inne på mine annonser om håndlage klær?
...så kan jeg med én gang si at jeg velger å heller ikke utvikle epla videre ;-) Tenk om noen akkurat er i ferd med å trykke kjøp hos meg når de ser at ellos har 40% salg, og forsvinner dit istede?"
Det er en direkte kamp MOT reklamen...
Det er en del problemsettinger noen lager seg, som jeg ikke skjønner hvor de henter.
Hva i allverden er så farlig med reklame? Du kan ikke hente posten om morgenen eller kjøre på jobb uten. Ingen har monopol på oppmerksomheten, og DET vil dere ha på Epla???
Dessuten driver dere skamløs reklame for dere selv ved første sjans... enten dere selger etiske håndlagde kunstneriske vakre varer eller limte knotter fra Kina.
Hvorfor tror noen av dere at Epla er en salgsorganisasjon for hobbyister og småhåndverkere og kunstnere?...
Epla er et webhotell, - altså en diger harddisk som er bygget om til en masse små rom... eid av Allergruppen og driftet et par driftige damer som er både designere, vaktmester og ryddepiker og som faktisk driver super kundeservice. De må ha mat.
At Epla gir drahjelp på toppen er bare et ekstra pluss vi burde si takk for! På Etsy er det GRUPPER av butikkdrivere som gjør det meste av det felles markedsarbeidet, de blogger, de har diskusjonsgrupper og fellesskaper - med velsignelse av Etsyeierne fordi alle trekker i samme retning. .. (slik VI har begynt med hos Sølvsmedene og Eplemarkedet.)
Fy søren som data og nett koster, og trafikkmuligheter! Noen syns et webhotell er billig... JO det er det, men det er HELT usynlig for hele verden om den ikke drives reklame for.. Da koster tiden, kunnskapen, markedsføringen...katta...
VI er kundene til den digre harddisken Epla drifter ... vi er de uvitende slitsomme rotehuene som selger serieprodserte nikkelvarer og sjal kjøpt i østen som håndarbeid... og i snitt betaler mindre enn liter melk i uka for å ha butikk her. Ja - og Epla kontrollerer ikke engang at vi er markedstilpasset, har salgbare varer, og har fine varer som hever nivået! Fritt frem bare du følger loven. ER det ikke salgbart så har Epla hittil betalt! Tenk det!
Dersom man ikke selger noe i en butikk har man normal ikke råd å betale husleien sin. Epla har vært så greie å låne vekk et butikkvindu så vi kan prøve å selge varene dine gratis. Det er generøst og dyrt det! De må jo betale for webhotell og driften uansett.
Et butikksenter har skilt på veggen for alle slags butikker og sender ut flyere og svære foldere og aviser for alle butikkene. De betales de som leier lokaler en stor slant i hver gang. Vi får dem i postkassa daglig.
Slik er det med Epla og... de forteller om oss.. Det er bare det at de har klart å gjøre det relativt billig med mediatekke, frokost-tv, avisomtaler og ved å bruke sosiale medier.
Det er ikke Eplas jobb å selge Frøken Jensens votter, det er å holde døra knikrefri, vi må få folk til døra!.... der og utenfor må vi SELV gjøre oss synlige, klart Epla ikke skal betale for VÅR markedsføring.
Løper Finn.no etter folk og selger gamle sofaer?
VI betaler IKKE for å ha butikk på Epla. Vi kan bruke så mye plass vi vil.
Vi betaler for den tekniske muligheten til å gjennomføre salget og ha varene våre tilgjengelige døgnet rundt. Om vi vil være synlige, så er det vårt problem...
Nå er jeg nok møkklei av å lese at det blir så fryktelig dyrt å betale 250 kroner for å ha MULIGHETEN til å selge 110 varer gjennom uendelig tid.... til en verdi av alt fra 500 til 200 000.. alt ettersom hva slags varer dere har...
Gå hjem og pakk tinga ned i en skuff, betal 700 kr for å være med på ei julemesse 1 dag, der alle fallbyr hverandre, og pakk det ned igjen, og ikke klag! Epla er 364 dager i året, 24 timer i døgnet, full service gratis!
(NÅR var dere sist på uterestaurant og brukte 250 kr.? . det er vår...)(og ta en tur innom Husfliden mens du er ute, og sjekk hva håndlagde ting faktisk koster når man skal betale kostnadene for å drive butikken..)
Butikker velger å betale høyere leie i et kjøpesenter nettopp fordi de får mer trafikk via senteret. Om senteret i utgangspunktet har svært få besøkende vil ikke de høyere leiekostnadene svare seg. Da kan butikken like gjerne leie rimeligere lokale et annet sted, evt få plass på et annet kjøpesenter med mer trafikk.
Min begrensede logikk klarer ikke helt å skjønne hvorfor jeg skal reklamere for min Epla-butikk fremfor å reklamere for min blogg-butikk. Det første må jeg betale for, det sistnevnte er nesten gratis. Og ingen av dem genererer noe særlig trafikk utenom det jeg skaper selv.
Jeg har absolutt ingenting imot å betale for annonser på Finn, Ebay eller Etsy. Disse VET jeg får mange besøk. Jeg skulle ønske å legge ut produkter på Epla hadde liknende effekt.
Lise: Jeg svarer kun i forhold til det jeg har sagt hele tiden, nemlig reklamen. Det andre du snakker om i innlegget ditt har ikke noe med mine meninger og mine tidliger innlegg å gjøre.
Når jeg henter avisen i posten, eller reklamen, eller ser på vg.no eller andre nettsteder er ikke det en butikk jeg har åpnet.
Jeg godtok vilkårene når jeg startet butikken, nå er de kraftig endret.
At jeg ikke liker reklamen under mine produkter er min mening, og den kan jeg ytre.
Andre butikker, aviser har ikke noe med saken å gjøre. Reklame på tv er kjedelig, men det har heller ikke noe med saken og gjøre.
Og selvfølgelig reklamerer man for egne produkter, men jeg reklamerer for mine produkter på min blogg, min facebookside. Ikke din eller noen andres. Jeg reklamerer for andre eplaselgere på mine sider. Og de som ser de listene, og mine produkter som jeg legger ut, velger å følge meg.
"Løper Finn.no etter folk og selger gamle sofaer?"
Nei, folk drar på Finn.no for å kjøpe gamle sofaer.
Det er det som er den store forskjellen mellom Finn og Epla. Folk vet om Finn, folk drar dit når de trenger noe. Epla er det stort sett vi som driver med håndarbeid som kjenner til.
Den dagen folk som ønsker kjøpe noe håndlaget automatisk tenker Epla, på samme måte som folk som ønsker kjøpe gamle sofaer tenker Finn, så betaler jeg gledelig til Epla det det måtte koste for å ha butikk her.
Er dette en urimelig tanke?
.......og de stedene betaler noen andre for. Med å annonsere.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.