Hei, alle!
De aller fleste eplabutikker og alle småbedrifter som selger småvarer på nett vil bli veldig hardt rammet av Postens nye portoregler.
Et lite eksempel fra min butikk: En typisk kunde hos meg kjøper to pakker med småkort eller gavelapper. I dag tar jeg 19 kr i fraktutgift for denne forsendelsen.
Denne pakken blir ca 2.5 cm tykk og veier litt over 100 gram. Dermed trer Postens nye regler i kraft: Fra nyttår vil det koste 37 kr i porto å sende denne pakken. Når man legger til gebyret til PayPal (ja, paypal tar gebyr av portoprisen også), utgifter til konvolutt og emballasje etc, vil fraktutgiften settes til ca 42-43 kr.
Dermed blir fraktutgiftene over dobbelt så høye. Hva gjør kundene da? Gidder de å kjøpe småvarer på nett når portoen blir så høy?
I tillegg vil det bli en kjempejobb for selgerne å begynne å måle og veie pakker og forsøke å regne ut portoutgiftene for å sende 1, 2 eller 3 produkter.
Jeg ser ikke lyst på muligheten for å holde min eplabutikk i live fra nyttår med Postens nye prispolitikk.
Jeg kunne ønske at Epla ville ta opp denne saken i media eller overfor politikere som kan ha påvirkningskraft. Det bør vel være et mål å stimulere grundere og småbedrifter som vil selge på nett - og ikke ta knekken på dem ved hjelp av disse nye portoreglene?
For de interesserte, her er Postens prisliste fra 1.1.12:
Og, som Gunn sier, Posten godtar ikke forsendelser som er mer enn 2 cm tykke i Smartkonvoluttene.