Mange fornuftige argumenter, både ene og andre veien her. Denne (re)lanseringsavgiften tror jeg kan hjelpe godt på ”relanseringsproblemet” som mange har sett seg lei av. Jeg skjønner at for de som lager produkter som tar litt mindre tid og dermed ikke bare kan ta lavere pris (prisdiskusjonen holder jeg meg unna nå), men også legger ut flere produkter så blir dette dyrere når man skal starte opp. Jeg er enig med den her oppe som sa at vi ikke skal undervurdere kundene (folk som vil ha unike sølvsmykker går ikke på glitter), men det er også et faktum at pris spiller inn når man skal handle. Jeg har mange ting her inne som jeg absolutt kunne ha tenkt meg, men som jeg ikke kjøper pga pris. Ikke fordi varen ikke er verdt det, for det er den absolutt, men fordi jeg rett og slett ikke kan tillate meg å bruke så mye penger på det aktuelle produktet. Så ja, pris spiller inn for kundene. Og siden jeg nå likevel har rota meg (litt) bort i prisdiskusjon så kan jeg jo ta det som det har kommet noen klager på med forslaget om å putte porto inn i produktet.
Dette forslaget vil selvsagt epla tjene penger på, MEN det vil mest sannsynlig selgeren også. Spesielt de som selger mindre varer. Jeg sa tidligere her oppe at vi ikke skal undervurdere kundene, nå har jeg planer om å argumentere imot meg selv =) Faktum er (som det står i mailen fra epla) at kundene ser på fraktprisen I FORHOLD til prisen på varen. Derfor vil det ofte lønne seg og ha høyere pris på varen, og lavere pris på frakt. For å ta et eksempel: en kunde finner en kjole til 900 kroner, frakten er 200. Det kan da være at frakten er veldig utslagsgivende (man tenker: jeg kan finne noe lignende nærmere så jeg slipper frakten). Dersom den samme kjolen koster 1150 og frakten er 50, er det større sjanse for salg. Okei, den var veldig forenklet, men poenget er at frakten har mye og si, veldig ofte mer enn prisen på varen. Dette er regnet som grunnleggende kunnskap hos oss som kan litt om forbrukeratferd.
Jeg skjønner veldig godt at mange ikke liker reklame, men tenk litt over det: hvor ofte trykker egentlig du på google-reklamer? Og når epladamene sier at dette ikke påvirker salget så har de nok helt rett. Det er gjort uttallige undersøkelser på nettopp dette! Og vi har fått valget med å oppgradere...
Jeg er glad for at vi har fått sikkelig informasjon om dette, og for at epla-damene har brukt en del tid til å svare på forumet i helgen. Riktignok har de ikke svart på alt, men så har de samme spørsmålene blitt stilt om og om og om igjen.
Også: litt positivitet herifra:
Har dere sett at epla skal få nytt design og bli tilpasset nettbrett og mobil? Det gleder jeg meg stort til! Nå er det mye som skjer her, så kanskje det også dukker opp ny forumløsning snart? Feriestenging er på plass!
Og sist men ikke minst: Jeg skal ta meg en runde rundt på trådene om dette og klikke og titte inn på mange nye og spennene blogger og butikker! Håper mange blir værende aktive på forumet i fremtiden, selv om vi diskuterer litt =)
Ha en fortreffelig søndag alle sammen!