av
janet@janet.no
for 12 år, 9 måneder siden
Hmmm, spennende tråd. Likte spesielt godt de med regnestykkene, de fikk meg virkelig til å tenke...
Da jeg heiv meg med på EPLA-karusellen ante jeg ikke hva jeg gikk til. Tidligere har jeg bare laget gaver eller heklet på bestilling (andre har kjøpt tråd og jeg har stilt ferdighetene mine til rådighet). Jeg tenkte EPLA kunne være et kjekt sted å selge noe av det jeg "bare laget". Prisdiskusjoen har jeg fulgt fra dag 1 og også diskusjonen om egen design - jeg tror disse to kommer til å gå så lenge EPLA eksisterer...
Jeg hekler, og er relativt kjapp med nåla. Tråden jeg bruker er gjerne arvet, gjenbruk, gaver eller kjøpt på salg, heklenålene like så. Det tilhører sjeldenhetene å se meg uten hekletøy i hendene. Jeg vet at det jeg lager er tidkrevende, men jeg vet også at jeg aldri kan legge meg på 300-i-timen-nivået (selv om jeg i prinsippet synes det er verdt det!)hvis jeg har lyst til å selge feks en oppvaskklut. Ingen betaler 300kr for en oppvaskklut, uansett hvor fin den måtte være... Så da blir det jo mitt valg; vil jeg lage oppvaskkluter og vil jeg selge de for 50kr? Jeg liker å lage klutene mine, gjør det mens jeg leser skolepensum - føler likssom at jeg får "litt igjen" for å studere. Det er ikke her fortjenesten min er tenker jeg. Dette er mitt "lokketilbud", hvis dere skjønner tanken?
På de større arbeidene mine har jeg laget meg et materialkostnad-fortjeneste oppsett. Her har jeg beregnet ca kostnader på prosjektet, materialer, porto og lignende. Fortjenesten regner jeg ikke utfra timepris, men jeg har funnet ut hvor mye jeg vil ha igjen for hvert prosjekt (jeg lager det jo uansett, men jeg prøver også å se verdien i det jeg lager). Men jeg er ikke avhengig av en viss inntjening pr dag.
OG jeg tenker det er her forskjellen mellom hobbysalg og dere som har dette som næring ligger. Så lenge EPLA er åpen for alle tror jeg dette vil være problematisk og et betent tema. Mener jeg har lest en annen tråd hvor det snakkes om å dele EPLA i en hobbydel og en "profesjonell"del, kanskje dette kan være en løsning? Men hva skal eventuelt være kriteriene for det ene eller det andre?
Hjelpes meg her var jeg snakke salig, må skylde på en influensasyk familie som holder meg innendørs på en nydelig, men kald, lørdag....