Bra innlegg! Mye nyttig for mange, inkludert meg selv:-)
Bra innlegg! Mye nyttig for mange, inkludert meg selv:-)
Lise har helt rett, man må legge inn i prisen på det man selger at en dag må man ha ny pc, kamera, symaskin, knipetang eller arbeidsbord med flere skuffer!
Men, jeg synes regnestykket hennes er litt komplisert og tungvindt, det bør man gjøre et par ganger i begynnelsen, og så vet man at en dags arbeide er verdt f. eks 800 kroner, som må fordeles på antall lagde varer. Jeg har leget smykker hele livet, solgt direkte, på messer, utstillinger, gallerier, butikker og nå her på nett. Jeg må ha det samme i inntjening i uken hver uke for å overleve. Jeg lever av yrket mitt. Jeg vet hva min erfaring og utdannelse er verdt. Jeg nekter å akseptere mindre enndet en snekker eller rørlegger tar i timen, for i tillegg til å ha et fag, yrke, håndverk, skaper jeg i tillegg noe vakkert med evig verdi, i motsetning til rørleggeren som kun er nyttig. Derfor regner jeg 300 kroner timen+ materialer. Basta. Jeg jobber raskt og effektivt, og vet at jeg er verdt det.
Jeg er helt enig med deg Therese, men jeg la meg på HOBBYselgernivå i den kalkylen, fordi det er jo faktisk brorparten av selgerne på Epla - DE priser seg ikke for å tjene noe på det, bare for å få nye råvarer og respons på det de gjør (selv om jeg faktisk ser at de tror de får penger tilbake til råvarer til å lage mer... enda de IKKE gjør det).
Men hva skjer den dagen de vipper over, sier opp jobben, og sier.. ÅÅÅ jeg elsker å sy, strikke, lage masse smykker, jeg vil leve av det!! Jeg vil bli kunstner og maler og strikke på bestilling! Da kommer det til å svi.
... Vi som forsøker å leve av fingrene våre (men må spe på med alt annet for å overleve i et presset prismarked) må legge inn både strømregninga og husforsikringa, varelageret, lønna, skatten og ny symaskin, ny ovn, reparasjonen, elektrikeren som montere ny strøm til arbeidsrommet (600 kr timen) , og ny bil for å få sendt varene... Kurs for å bli bedre, ny PC den dagen den gamle bare viser blå skjerm og vi må betale teknikeren 850 kr timen for å fikse....
Tror jeg glemte studfielånet og huslånet...
Tror jeg glemte studielånet og huslånet...
Tror jeg begynner å sette opp prisen jeg ;)
Hahaha, genialt, Inger! Men, det er sant at Lise får oss til å tenke litt mer på at vi ikke bare skal sysselsette oss, men presentere et produkt med stolthet og kunne stå på engne ben uten økonomisk hjelp (det være seg NAV, foreldre eller ektemann) og kunne ta en ferie med god samvittighet, for: vi har allerede fått betalt for den!
Ja. Det har du rett i. Spent på hva som skjer med salget. Kanskje noen kjøper av de spesielle tingene mine nå. ;) Er egentlig mest spent på om noen vet hva en scrappet side til å henge på veggen med ditt eget bilde er jeg.....
Nå har jeg lest litt i denne trådnen over lengre tid... Jeg har ikke butikk på epla akkurat nå, siden jeg studerer i utlandet... Men, når jeg hadde det fikk slike tråder som dette meg ofte til å føle meg angrepet. Jeg strikker en del, mye mer enn det jeg og mine venner har bruk for, så jeg ønsket å selge unna litt votter og luer og annet småtterier, også er det hele tiden et evig "mas" her inne om at jeg må verdtsette produktene mine høyere, og masse produktkalkyler. Vel, hvis man skal følge eplaselgernes "regler" så vlle jeg blitt nødt til å ta over 2000 kroner for et par votter...
Jeg syntes helle rman skal prøve å holde et litt annet fokus. Ingen her er bedre enn andre, og det er vi sammen som gjør at epla eksisterer. Hva med å heie hverandre frem, og å gi hverandre konstruktiv kritikk direkekte til hverandre og ikke gjennom et åpent forum?
Og jeg trodde epla var et sted for å drive med hobbysalg, og et inkluderende samfunn og komme inn i, det viste seg desverre å være feil. Her blir man ikke godt motatt, fordi man gjør ditt og datt feil, og det florerer med negativitet her. Mange av dere som har skrevet her tidligere har vanvittig flotte produkter, som jeg aldri ville funnet på å kjøpe.. Ikke pga prisnivået, men pga av den negativiteten dere fremmer. På samme måte som jeg ikke går på den garnlbutikken der de ansatte snakker "ned" til meg...
Når jeg hadde butikk her var jeg veldig usikker på prissetting, og det var veldig vanskelig å spørre de rundt meg her hjemme, fordi jeg ikke fikk konstruktive tilbakemeldinger. Jeg vurderte å lage en tråd her for å få litt tilbalemelding på prisnivået jeg hadde lagt meg på, men jeg turde faktisk ikke, rett og slett, fordi jeg "visste" at responsen kom til å bli at jeg lager uorginale produkter som jeg prissetter alt for lavt. Det er ikke prisnivået til andre selgere som ødelegger selvtillitten dems, men dere! Så la oss heller bygge hverandre opp, og hjelpe hverandre frem, så blir epla en mye triveligere plass å ha butikk..
Fornuftig prissetting er en krysning av markedspris og faktiske kostnader, enten man er hobbystrikker eller gjerne, gjerne, gjerne vil leve av fingrene sine i et høykostland... med svært få markedsmuligheter.
At noen har så lite selvtillitt på varene sine at de MÅ prisdumpe alt er veldig trist, faktisk like trist som å bli utskjelt og tydelig forklart at man ikke har noe å gjøre her, fordi man utdannelse innen håndverk og selger lovlig i et marked som er åpent for alle. Jeg trekker meg vekk igjen. Håper NOEN skaffer seg en utdannelse de får betalt for.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.