av
Therese
for 13 år, 1 måned siden
H. Marcus: Har du vært borti definisjoner og regler i norsk lovverk som omtaler såkalt "gold-filled" og "silver-filled"? Jeg klarer i alle fall ikke å finne noe, finner kun definisjoner og regler for dette på amerikanske sider (USA's Federal Trade Comission sine nettsider). Jeg tror det er såpass nye produkter at det ikke har "kommet" til Norge ennå, annet enn via sånne som oss som bestiller i hytt og pine fra utlandet;) Disse metalltypene har vel heller ikke noe offisielt norsk navn, men de fleste kaller det valset gull og sølv. Du har for øvrig helt rett, alt av informasjon finnes på nett (Google er din venn!), men man må være litt forsiktig med hvor man henter informasjon fra (dumpet akkurat over en beskrivelse av "gold-filled" som inneholdt en del feil). Mine beste kilder i forhold til metaller er følgende:
www.lovdata.no
www.snl.no (store norske leksikon)
www.ftc.gov (USA's Federal Trade Comission)
Det med steiner synes jeg er litt mer komplisert, ettersom verdien av en stein fastsettes både av hvor sjelden steintypen er og av kvaliteten på den enkelte steinen. Det er ikke noe lovverk for "kvalitetssikring" av steiner i Norge, så i bunn og grunn dreier det seg bare om hvor fin steinen er og hvor mye noen er villige til å betale for den. Jeg trodde ametyst var veldig dyre og verdifulle steiner per definisjon, til jeg fant ut at man både kunne kjøpe de nærmest kilovis for en billig penge, eller betale i dyre dommer for en bitteliten stein...
Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å beskrive ting med fullverdige norske navn når man har bestilt ting fra utlandet, det er ikke alltid like lett å finne oversettelse for spesielle steiner og smykkedeler. Men jeg må si jeg også reagerer litt når jeg ser noe er beskrevet med "crystal", den bør de fleste greie å oversette!