Selv er jeg en ganske fersk smykkekunstner, og synes det er trygt og godt å arbeide med litt billigere metaller som kobber og messing. Samtidig så liker jeg å kunne tilby smykker i sølv og gull, for å kunne nå kunder med en "dyrere" smak og de som er så uheldige å være metallallergikere. Når jeg så skal begynne å legge ut disse smykkene for salg så ser jeg at det er full forvirring både på Epla generelt og i mitt eget hode når det gjelder glosebruk og kategorisering av edle metaller - så jeg vil gjerne få igang en diskusjon rundt dette. Roten til mye av begrepsforvirringen er nok at mange, meg inkludert, kjøper materialer fra utenlandske forhandlere, og det da er vanskelig å finne en riktig oversettelse for begreper som 'gold vermeil' og 'gold filled'.
Begynner selv med en liten oversikt slik jeg har forstått dette, men jeg er slettes ikke gullsmedutdannet, og tar gjerne imot tips, korreksjoner og utdypning!
Med sølv så er det det ganske enkelt og oversiktlig; vi har sølvbelagt, som er et tynt sølvlag over et annet basemetall(gjerne kobber eller messing). Sølvplett brukes av gullsmeder om forsølvede smykker som har en renhet på minst 60/1000. Sterling sølv, som er standard 925/1000. Og fint sølv, som jeg har forstått skal ha en renhet på 999-1000/1000. For meg blir det da riktig at sølv med en renhet på 925S og oppover går i kategorien for edle metaller her på Epla.
Personlig har jeg testet et par forskjelllige sølvebelagte kjeder, men endt opp med å ikke legge dem ut her på Epla da jeg synes de taper seg for fort. Jeg vet ikke om dette er noe man må regne med, eller om kjedene jeg har testet har vært "dårlig" sølvbelagte. Uansett er det jammen godt at sølvprisene er på vei nedover igjen!
Med gull så blir det plutselig full forvirring for min del! På engelsk er det greit (om enn litt komplisert). 'Gold plated' er et tynt lag gull utenpå et annet metall, som enten kan være presset rett på underlaget, eller være elektroforisk behandlet. Så vidt jeg har forstått det så brukes elektriske felt til å binde gullet til basemetallet når det er snakk om elektroforese - men så er jeg heller ingen kjemiker.
'Gold filled' er som 'gold plated' med et mye tykkere gullag; 50 til 100 000 ganger tykkere. Gullaget må da utgjøre 1/10 av vekten for 10 karats gull, eller 1/20 for 12 karats gull eller høyere karatverdier. Det er ofte stemplet, og da står det for eksempel 14k GF for metall hvor minst 1/20 av vekten er 14 karats gull.
Til sist er det 'gold vermeil', som er gullbelagt sølv. Samt solid gull av forskjellige karat.
Men hva kalles disse på norsk? Jeg har alltid trodd at 'gold vermeil' var valset gull, og at 'gold filled' var rullet gul - men nå begynner jeg å lure på om både valset og rullet er 'gold filled' og at vi rett og slett mangler et norsk begrep for 'gold vermeil'? Eller kalles det forgylt sølv? Her på Epla har jeg i alle fall sett valset gull brukt for 'gold plated', og at 'gold plated' smykker havner i kategorien 'Edle metaller', noe som blir litt feil for meg. Så det hadde vært fint om noen kom med en oppklaring her for oss alle. Vi vil jo at kundene skal få riktig informasjon.
Dette innlegget er forresten ikke ment som noen streng pekefinger til de som kategoriserer feil, men mer som en åpning til diskusjon rundt det jeg tror er en generell begrepsforvirring her på Epla - og i Norge generelt - så ikke vær redde for å komme med tanker og innspill. Selv om jeg så gjerne skulle ønske det, så sitter jeg altså ikke med fasiten her! ;)
Linn Modrn/Q&C