Lise: Jeg tror du misforsto meg. Jeg mente ikke at 1/20 14K valset gull inneholder 5% rent gull, men 5% 14K gull (derav: Innholdet rent gull spesifiseres gjennom å oppgi det i andeler eller karat). Det er ingen som prøver å fuske eller svindle noen... (Jeg håper vi er ferdig med dette nå.)
Mirjam: Takk for det:) Jeg er nok litt "yrkesskadet" som realfagsstudent med tanke på kompliserte forklaringer, men det er også vanskelig å beskrive ting skikkelig uten å gå såpass i detalj!;) Jeg synes det er utrolig bra at folk spør, uansett hvor "dumt" spørsmålet er!
Jeg har forresten en beskrivelse av ulike metaller m.m. her, hvis noen er interessert. Kom gjerne med tilbakemeldinger om noe er uklart!
Simone: Jeg studerer materialvitenskap og har tilgang på syrer til syretesting av sølv og gull på laben, men jeg har sett at Edeltek og Grenland Stein og Sølv selger sett med syrer for slike tester. Ellers vet jeg dessverre lite om leverandører i Norge (finnes massevis i utlandet som også er en del billigere (Ebay, Etsy, RioGrande), men det er jo ikke lov å sende kjemikalier i posten...).