Takk:) Blir litt mer utvalg i butikken fremover nå som lyset er litt lettere å ta bilder i.
Syns lenkene dine er utrolig flotte:)
Takk:) Blir litt mer utvalg i butikken fremover nå som lyset er litt lettere å ta bilder i.
Syns lenkene dine er utrolig flotte:)
Ramlet innom den her i dag, og synes det er veldig bra med informasjon om dette temaet! Hvis noen skulle være interessert så har jeg skrevet en del om smykkematerialer (bl.a. ulike metaller) og nikkel- og syretesting av metaller på bloggen min, se Smykkematerialer m.m..
Det er fullt mulig å teste både sølv og gull på egen hånd, men vær bare obs på at det er kraftige syrer man håndterer så bruk hansker og briller og luft godt (evt. bruk maske)! Få også tak i datablader for kjemikaliene (gjelder alle typer kjemikalier man bruker!), de gir bl.a. info om hvor skadelig stoffet er og hva man skal gjøre om man får det på huden, i øynene, svelger det, etc. Syrer for å teste sølv og gull fås kjøpt hos bl.a. Edeltek og Grenland stein og sølv.
Her må vi trå litt varsomt, spesielt ved de såkalte forgylte og valsede trådene som folk mener er veldig fin vare. Du sier at det er "typisk flere hundre ganger tykkere lag gull".
OM du da sier den er FLERE HUNDRE ganger... la oss da si... 500 ganger tykkere?.. så ville det vært 3,5 gram gull i de 3,4 grammene med "valset" tråd, og den meteren skulle kostet mer enn om den var av rent gull....
Og DET gjør den jo ikke.
Det har du helt rett i, og jeg har fjernet det fra teksten nå. Det kommer selvsagt an på vekten av materialet, og vil stemme for tykke tråder og plater, men det er misvisende å si at det "typisk" er sånn. Takk for konstruktiv tilbakemelding!
Til KarianneG; Hvor bestilte du ansvarsstempel fra? Har endelig fått somlet meg til å søke om merke og fikk papirene på at det er godkjent i dag :D
Gratulerer Cathrine! Så flott :) Jeg har akkurat flyttet og permen med kvitteringen ligger i en eske sammen med de andre eskene.... Skal gi deg beskjed så fort jeg finner den :) Jeg var innom så mange firmaer på nettet så jeg husker det ikke. Det er egentlig bare å google ansvarsstempel. Men skal jeg ha et "lite" stempel må jeg kontakte en gullsmed sa de. Hvis du ser på bildene mine så er det "litt" stort, og det var det minste de kunne lage. For meg var det billigst og helt greit, har gjort det til en del av smykket. På øredobber og mindre smykker bruker jeg en merkepenn jeg kjøpte på Jula til ca 20 kr. For meg fungerer det helt greit. Den dagen jeg blir rik går jeg nok til en gullsmed og får meg et "lite" håndlaget stempel :)
Kjempefint :) Har begynt å titte litt rundt og spørre om priser:)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.