Har sendt mail til Edeltek om de har sølvstempel... og skribler litt på det som kan bli et ansvarsmerke. Godt å få et spark i røven ;o) Men Kari Anne .. hva er dette "herding" som koster kr. 500,-? (maser veldig mye jeg nå kjenner jeg...;o)
Har sendt mail til Edeltek om de har sølvstempel... og skribler litt på det som kan bli et ansvarsmerke. Godt å få et spark i røven ;o) Men Kari Anne .. hva er dette "herding" som koster kr. 500,-? (maser veldig mye jeg nå kjenner jeg...;o)
Har vært ute en tur, nå er jeg tilbake ! Herdinger øker slitestyrken på stempelet så det varer lengere :)
OK! Da forstår jeg :O))
Ikke masing det der da :) Anbefaler å lage merket så enkelt som mulig, jeg laget først et som det ble for vanskelig å lage som stempel, så ble det mailer fram og tilbake med Patentstyret.. Mitt er: -K-G-. To andre har KG så måtte legge til streker for å skille det ut fra de. Prøvde å legge innen en enkel tegning men det gikk ikke, ble ikke synlig nok. Og lag det i PDF-format, det må de ha for å lage merket til stempel :)
Takk for god hjelp Karianne :o))
Vi som har svennebrevet vårt i sølvsmedfaget på plass, fikk stemplingsloven inn med teskje.
Det er dessverre enkelt bare å gå og kjøpe seg et stempel - de ligger på nett for mye rimeligere pris enn det som sies foran her, og den "herdinga "å betale ekstra for" skjønte jeg ikke. Det må være noe Nogusra har funnet på, på linje med "startpris" de opererer med når man kjøper sølv der.
Dere må lese loven om dere skaffer dere et ansvarsmerke, for dere står ansvarlig for hva dere gjør.
Så det er IKKE bare å stemple i vei på smykkene sine!
Det skal stemples etter laveste gehalt. Dvs, har du et øsken eller en lås i 830S, skal hele smykket stemples 830s. Om du f,eks hengsler gull og sølv sammen har du ikke lov å stemple gehalt, du kan gravere en info.... men IKKE stemple gull.
Har du festet noe kobber eller bronse eller et øsken/finding av juggel <<<<< OBS OBS: (MANGE MANGE på Epla synder her!)>>>> f.eks en ferdigkjøpt øredobbkrok med sølvstempel sammen.. da er det ulovlig stempling og brudd på edelmetall-loven. Det kommer i kategorien dokumentforfalskning... mynt og vitnemålforfalskning. FORDI det ødelegger måleverdien av edelmetaller.
Det er IKKE lov å stemple resirkulert sølv eller gull (f.eks en pokal eller skje som er smeltet om av den som lager smykket). Det skal komme fra raffineri.
MASSE av de tingene som selges på nett med 925 stempel er juggel og stas. Noen av dem smelter ikke engang... jeg tok noen tester og blogget for et par år siden. Husk at DERE som selger det med stempelet på da er ansvarlige.... og setter dere da attpåtil på et ansvarsmerke så er det svindel.
Hold tunga beint i munnen, det er ikke gull og sølv alt som glitrer! Når man åpner butikk på Epla .. så åpner man butikk, og skal vite hva man selger....
Dersom det er LØSE forbindelser - ikke loddet, så kan sølvet stemples, dersom det ikke på NOEN Måte er tvil om at den andre løse delen IKKE er sølv. F.eks en annen farge plast, stein, metall, så det IKKE forveksles. Det gjelder å bruke skjønn.
F.es må vi ha lov å stemple et smykke med 40 stein eller glassperler og sølvtråd fordi det er LOGISK og synlig at perlene ikke er av sølv.
Likedan om vi henglser fast store deler av et annet farget metall i en løs forbindelse som kan plukkes av.
Dette er alltid et diskusjonstema.... og det blir opp til lageren å innse at jeg LURER ingen med det jeg gjør.
Ja det har sikkert blitt diskuter her før også.. Jeg har ikke Svennebrev men gått grunnskole/kurs i metallarbeid. Der fikk vi også stemplingsloven inn med teskje så vi hadde den klart for oss hvis vi kom til å selge sølvsmykker. Og som sagt i andre tråder på forumet her så er det jo opp til alle å sørge for å sette seg inn i evt lovverk man faller innunder når man starter butikk. Og da var det jeg lurte litt når jeg kikker rundt i butikker... Lise: har du tips på hvor man kan kjøpe/bestille ansvarsmerker/stempler? Jeg kjøpte mitt ved Stempelfabrikken, det var de som anbefalte herding. Skulle gjerne hatt et i mindre str. Verken de eller andre jeg har hørt med kan lage mindre.. Jeg la til en link til lovdata før i tråden her som tar opp akkuratt det du sier her Lise. Du kan faget ditt godt, og flotte smykker lager du også :)
Super info. Om man lager et smykke av sølv blandet med kobber, noe jeg liker, så skal man allikevel stemple sølvet?
Det er bare å søke etter custom stamps, men ikke før dere har satt dere inn i loven! Jeg tror jeg kjøpte hos Grenland men det er lenge siden. Nå finner du alt på eBay og hos dem som lager stempel. Et 925 stempel koster en drøy hundrings på eBay.
Jeg har blitt fortalt at det er folk her på Epla som stempler sølvfarget metall med argumentet "hvordan i all verden skal de oppdage meg" på smykketreff... Og - JA jeg fikk navn også!
NEI Håndarbeid/Kreativbua - , det er ikke så enkelt... !
Du skal ikke automatisk stemple et smykke med bittelitt sølv når du bruker andre metaller !!!!!
Grunnregelen er at det --> IKKE <-- skal stemples dersom det det er minste tvil om det er et sølvsmykke.
Fremstår det som noe annet.. så er det noe annet.
Er det KUN sølv/EKTE gull i et smykke, så er det IKKE noe stempling av gull, kun sølv.
du kan BARE stemple dersom kobberet, glasset, perla, osv IKKE er mekanisk forbundet med sølvet, og det forekommer som et løst element, som en liten dekordel.
og det stemples ikke dersom det kan forveksles eller fremstår som sølv uten å være det. Det gjelder hele smykket. (type ørekroker + juggeltråd som selges på Epla skal IKKE ha stempel) Kobberøredobber med sølvkrok skal IKKE stemples! For lite sølv. Det er kobberøredobber.
og ALDRI stempel eller dersom det er mer kobber/bronse/juggelmetall enn sølv i smykket. Husk regelen om laveste gehalt om du lodder på et element. (f.eks bruker vi fintsølv på snurrene i filigran, men vi stempler 925) Lodder du kobber fast i en sølvbit kan du IKKE stemple.
Dersom tråden du bruker er forsølvet på et uedelt basemetall eller goldfilled uten sølv kjernen, og til forveksling kan ligne sølv eller gull, da er det er ikke et ekte smykke, og det skal IKKE stemples. Det er kun promiller av edelmetall der.
OSV OSV OSV.
HUSK:
Stempelloven vinner alltid: ER du i tvil, skal du IKKE stemple noe som helst.
.. f.eks snurreringene mine er en brei skinne av sølv, men det er en LØS ring som på noen av dem har en en farge (bronse) som skiller seg helt ut og som ikke kan forveksles, de stempler jeg. Og det vil alltid være en diskusjonssak om jeg skal stemple dem eller ei.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.