Nå har det vært skrevet mye i forumet om Mariusmønsteret og opphavsretten. Så da tenkte jeg at jeg kaster ut en "liten" bombe her.. Mange har stempelene sine på plass, men mange har det ikke. Så her er litt å tenke på: Edelmetaller skal stemples med legeringsnummer. I tillegg skal det være ansvarsstemplet. Det er ikke lov å selge gjenstander i edelmetall som ikke er stemplet med begge disse stemplene. Ansvarsstempelet sier hvem som har laget gjenstanden, og garanterer for at legeringen inneholder minst 925 eller 830 tusendeler sølv. Vi har et kontrollorgan som utfører stikkprøver på dette, og er ikke legeringen høy nok, kan eieren av ansvarsstempelet straffes. Det er bare å ta kontakt med Patentstyre. Det koster 1000 kr å få registrert Ansvarsmerke. Det er da gyldig i 10 år, for å fornye for nye 10 år koster det 700 kr. Mitt stempel kostet 850 kr + 500 kr for herding. Skal jeg ha et mindre stempel må jeg bestille det hos en gullsmed, det vil da bli en del dyrere... Sølvstempelet koster 215 kr. Ikke så veldig dyr innvestering (over 10 år) og da har man alt på det tørre :)