Faktisk så plikter man å oppgi kilde på bilder man henter på nett - dette er noe de terper på i skolen. Hva gjelder oppskrifter, så er det forskjellig fra oppskrift til oppskrift. Noen står det "bare" copyright på, og da kan man ikke kopiere/dele eller videreselge den akkurat som man lyster - det sier seg jo egentlig selv. Så er de jo noen som har retningslinjer om komersiell bruk, og da gjelder det ikke bare oppskriften, men også arbeidet man gjør - altså - det er restriksjoner for videresalg av ferdig produkt. Uansett er det viktig å lese nøye på oppskriftene man bruker hva som står der, og er man i tvil - ja, så er det jo bare å ta kontakt med utgiver. Bedre å være føre var, enn etter snar liksom. Men uansett - andres bilder har en opphavsrett, og hvis man tar kontakt med den som har tatt det, så er man på den sikre siden. De fleste liker vel å vite hvilke "liv" egne bilder og arbeider lever? Det er vel det det hele handler om vil jeg tro. Samme gjelder også det å sitte konsekvent å kopiere andres arbeider (som jeg vet mange gjør), det er ikke i mine øyne "stuerent" det heller. For å si det helt enkelt - det gjelder å holde "tungen i rett munn" og holde sin egen sti så ren som det lar seg gjøre. Selv så lager jeg alt etter egne ideer, og derfor blir det egne bilder også. Siden det for meg er det jeg lager som er det viktigste, så er jeg ikke verdens beste fotograf (da slipper jeg sikkert så mye "stjeling" av bilder også...)ved siden av at jeg vet det sitter mange "copycats" der ute som jeg ikke vil skal få det altfor lett når de er ute etter det de kaller "inspirasjon"... Uff da, dette ble mye og kan kanskje virke litt negativt, men det er ikke ment sånn altså - det er bare litt ord til ettertanke (håper jeg). Men hovedpoenget mitt er at hver og en kanskje må tenke litt hva de ville godtatt. Hadde jeg likt å få "stjålet" mine bilder eller arbeider? Er jeg beredt på å ta eventuelle konsekvenser dette måtte få? Ja, for det kan få konsekvenser, og det er det faktisk endel som nok har opplevd. Så igjen - tunga i rett munn - så styrer man nok ganske klar av det meste, tenker jeg.