Så bra! Da er det alltids håp :o) Passe på hverandre, det er veldig OK.
Så bra! Da er det alltids håp :o) Passe på hverandre, det er veldig OK.
Åja, kanskje noen gidder å se på mitt sist innlagte produkt om det er oppmerksomhets-stjelende-vannmerke? Eller har jeg gjort det lite nok, gjennomsiktig nok, men likevel merkbart nok?
Jeg har funnet dette på baksiden av dale og sandnes sine mønsterhefter. Samme med bruk av logo (Traktoren til Moods of Norway, Kvikk lunch) er beskyttet av Copyright og opplyst på hjemmesidene til leverandør. Regner IKKE med at selgerene på Epla blir saksøkt, men har lest om bloggere som blir kontaktet av Freia ved bilder av Kvikk lunch luene. Så viktig å ære de som æres bør, som du sier:) Likevel tenker jeg at de som selger produkt med bare bilde fra mønsterhefte eller masseproduserte bilder kanskje ikke selger så mye likevel? Kundene her på Epla er vel mer ute etter noe unikt enn masseproduserte produkter uansett? Mulig jeg tar feil, men tenker at jeg prøver å "feie for egen dør" og passe på min egen butikk:) Når det gjelder at andre bruker DINE private bilder for å markedsføre sitt produkt, så synes jeg du skal ta kontakt med selgeren. Tenker de blir såpass flaue at det bildet er borte før du aner det...
Jeg tenker at mange er for late til å ta egne bilder? Så da er jo klart den enkele løsningen å bare finne noen på nett når man først sitter på dataen...
Laila: De vannmerkene så fine ut, diskret og enkle ;) De jeg ikke liker er slike tykke bokstaver som går på kryss og tvers over hele bildet. Dine var helt fine og man mister ikke inntrykket av produktet!
Jeg synes ikke slike vannmerker er fine. Ville aldri valgt bilder med slikt til forsidelister feks. En logo nedi kanten er bedre enn oppå produktet hvis det må være der.
Man kan jo også tenke igjennom hvor viktig det er på hvert produkt. Om noen kommer til å sy akkurat likedan ting og stjele bildet ditt til eget bruk. Jeg tenker litt "hva er oddsen" ;-) Og hvor flaut er det ikke å bli tatt??
Hvis jeg hadde kjøpt noe på epla mote som ikke passet ville jeg 1) benyttet meg av angreretten, eller 2) spurt selger pent om å få låne bildene OG kreditere fotografen.
Det er litt slik som deg jeg har tenkt Ingrid. "hvor farlig er det" Og det er jo ikke det, det er bare sykt irriterende ;) Hadde denne personen i mitt tilfelle bare spurt, hadde jeg nok mest sansynlig sagt ja til det. Jeg har lagt på logo på et par av produktbildene, men får se om jeg gjør det på alt...
Synes uansett Laila sin løsning på vannmerke var greit :) Det er jo også hvis folk vil låne bilder til blogger og lignende, ikke alle er like flink til å linke.
Nesten ingen er like flinke som deg til å kreditere Ingrid ;) Du får jo forresten nesten litt "gratis" vannmerking, siden du har logoen din synlig på mange produkter:)
Jaja, dette var en prøve, hehe... (Synes selv det kan være litt forstyrrende.) Tenker mest på det som missM sier, at bilder som brukes på blogg kan være smart å merke med hensyn til låning av bilder. Ellers er det mest bildene jeg legger ut av malerier jeg ønsker å merke, der utsnittet er slik at det kan printes ut av den som ikke ønsker å betale for bildet. Men å ha vannmerket utenfor selve objektet blir muligens litt bortkastet arbeid, da det lett kan crop'es vekk, eller..? Enig i at jeg nok ikke ville valgt bilder med vannmerke til forsidelister, tror jeg...
Kanskje en liten løsning faktisk er (når det er mulig) å la "vaskelappen" med butikkens logo være synlig, hvertfall av håndlagde ting vil det vise hvem som har laget. Personlig har jeg drevet og gjort mitt beste for å plassere den lappen mest diskre på plagene jeg har laget, på tide å være litt mer stolt av den tror jeg:)
Hehe, ja jeg klistrer den R'en godt synlig jeg. 8-)
Om Epla mener det er vårt ansvar selv når det gjelder bilder syens jeg det i vertfall burde vert en regel som sa at man må oppgi at man har spurt om å låne bilde og hvor det egentlig kommer i fra. Det vil jeg tro er ganske normalt også om man får låne. Å hvor går grensen på dette da? Kan man legge ut upassende bilder også side det er vårt ansvar?Vet jeg strekker det litt lang, men...
Jeg har også sett bilder fra drops og andre strikkehefter, blir ganske usikker da. Mye rar strikking der ute. Jeg har strikket fra mønster tildigere å skrev da hvem sitt hefte det kom fra osv. Men 99% av det jeg strikker er egne oppskrifter. Det artige er jo å lage ting selv :D Tradisjonelle mønstre som f.es marius tror jeg de fleste skjønner at jeg ikke har designet uten å skrive dette under produkte. Men luene mine f.eks har jeg laget oppskrift på å så lagt inn tradisjonelle mønster. De gammle gode norske mønstrene har etter vert blitt litt alle mans eie føler jeg.
Det er vel helst de nyere heftene og oppskrifter på nett som man ikke kan videre selge produkter fra. I mange står det også at selve oppskriften ikke skal videreselges. Noe som egentlig er litt snedig syens jeg når man bruker penger på å kjøpe en oppskrift å garnet som hører til. Da mener jeg salg av det man har strikket å ikke selve oppskriften altså. Det betyr jo at man ikke lenger kan få noen til å strikke en dåpskjole f.eks . Da må man strikke selv eller få den i gave. Den som velger å selge oppskriften får jo betalt litt for det ferdige produkte når noen kjøper hefte. Men jeg skjønner jo også at man ikke har lyst til at andre skal strikke å selge sine ting på f.eks Epla. I vertfall ikke som sitt eget. Ikke lett det der...
Beklager skrivefeil osv, har dysleksi ;)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.