Jeg har lenge reagert på det dere sier. Jeg handler en del vintage til meg selv på etzy og ebay og kjenner rett og slett igjen modellene og bildene/klærne. Og som noen nevner med disse asiatiske modellene. Er dritt lei av å se dem, for det er helt klart bilder de ikke har tatt selv. Klart bildene ser mye penere ut, men i mine øyne blir det helt feil.
Jeg har sendt en mail til Epla-admin om dette. Dette må ha vært i fjor sommer. Om hvordan det er når folk helt tydelig bruker andres bilder. Det jeg fikk til svar var at det kunne hende de hadde spurt om lov, og at de ikke kom til å trekke noe ned eller si ifra om slik bildebruk. Det er opp til hve enkelt selger å holde seg på riktig side av loven.
Jeg oppdaget at noen her på Epla har brukt MINE bilder til å selge videre et plagg. At de selger plagget videre er helt greit, det har jeg også gjørt selv med klær jeg har kjøpe her. Men da jeg så mitt bilde der ute på noe jeg ikke hadde lengre ble jeg litt overrasket.
Dette la jeg merke til i går, og ble først sint, så tenke jeg at jeg ikke kunne sende mail i sinne. Så tenkte jeg meg litt om, at jeg bare skulle la det gå, for det var kun et bilde, og brukt dårlig oppløsning. Skjermdump tror jeg...
Men når jeg nå tenker meg om igjen, så er jo ikke dette lov og riktig, og jeg bør opplyse selgeren om opphavsrett (som hun mest sansylig ikke er klar over)