vel, jeg tror hun ene delvis har kopiert teksten og faktisk :-p
vel, jeg tror hun ene delvis har kopiert teksten og faktisk :-p
Haha. Det der er så rart, hvorfor vil noen gjøre sånt?
Jeg har måttet endre mine lange tekster opptil flere ganger, og byttet "titler" på tingene også, samt droppe å ha noe særlig med tekst øverst i butikken - alt pga en enkelt butikk her på epla. Jeg var faktisk nær ved å gi opp hele butikken, før den massive kopieringen stoppet litt opp og jeg fikk beholde de nyere tingene + tekstene for meg selv. Men da hadde jeg jo allerede laget et helt konsept for en annen person...! Grr.
Det er jo helt utrolig, jeg kan ikke forstå at noen har glede av det på noen måte? Jeg trodde det skulle være moro å ha butikk og lage ting, men går ut ifra at det er enkelte som er så opptatt av å selge at de mister alle hemninger..
Jeg fatter faktisk ikke at folk har samvittighet til det, jeg.
Ikke jeg heller Anne Sofie. Eneste grunnen til at jeg driver med glassmykker og papirting er jo fordi jeg finner stor glede i det å være kreativ og å lage noe unikt.
Man mister jo alt det om man bare kopierer noen. Hvor er moroa da?
Det er forresten en ting jeg lurer litt på... Jeg ser det er noen som har lagt ut maler på diverse ting (eller mønster om du vil) til salgs.
Men hva når det ikke er de som har laget malen? Kan de da legge den ut til salgs?
Jeg ser f.eks det er mal på papirting liggende ute, men det er jo flere som selger samme mal. De kan jo ikke ha laget malen alle sammen :o)
De kan hvertfall ikke legge ut malen å selge den som om de har produsert den selv..?
Jeg er ikke så inne i dette med scrapbooking og kort og sånn, men hvis de har kjøpt sjablonen/malen eller noe, så må de hvertfall opplyse om hvem som evnt. har produsert den, synes jeg..
Og Marianne - helt enig. Det er imidlertid en fin linje mellom det å kopiere/herme og å "være inspirert av".. Ofte nesten det samme, små forskjeller! Jeg tipper at det er et definisjonspørsmål for hver enkelt..
Jeg var akkurat inne nå for å sjekke om det var opplyst om hvem som opprinnelig har laget malen, eller hvem personen har fått den fra, men det var ingen slik info.
Man kunne ikke se ut fra teksten/beskrivelsen at det ikke skulle være personens egen mal. Jeg tenker selvfølgelig på en spesiell mal i dette tilfelle.
Trodde ikke det var lov jeg...
Vil det si at jeg kan finne en gratis mal på nett, og selge den her på epla som min egen? (ville aldri funnet på det, så spørsmålet har en ironisk tone)
Det er ikke lov til å utgi noe for å være ens eget når det ikke er det. Jeg ville ha skrevet en mail til Siw og sagt ifra.
Det er alltid bedre å trykke Rapporter produkt/butikk istede for å diskutere slikt her på forumet. Plutselig har man trampet på diverse tær og hengt ut folk som kan være uskyldige. Det har jo hendt her inne før :o) Hvis det viser seg at man tar feil er det iallefall bare du og epla som finner ut av misforståelsen fremfor at uskyldige blir svertet. Jeg tror alle skjønner veldig godt at man ikke kan ta gratis mønster eller tutorials man ikke har lagd selv og kreve penger for det her på epla :-)
Det er sant, og jeg vil bare understreke at jeg IKKE vet hvem som opprinnelig har malen, så jeg prøver ikke henge ut noen :o)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.