Innlegget er slettet etter ønske fra bruker.
Markedsundersøkelse er interessant, kan du ikke starte en ny tråd Trollsmed hvor vi kan diskuterer & dele tips :)
? Okej,sånn å forstå. Beklager om jeg misforstod deg. Jeg tolket det dit hen at du kanskje var interessert i å diskutere da du begynte å snakke om det i forrige post :)
Det er trist når man ser direkte kopier av ting, men det aller meste er vel liknende produkter, slik jeg ser det. Og ofte er det tydelige kvalitetsforskjeller.
Det er de aller færreste av oss som har oppfunnet hjulet helt selv, men istedet funnet inspirasjon her og der, og hvem var da egentlig først? En vanskelig og kanskje håpløs diskusjon så lenge det ikke er snakk om patent eller copyright.
Det jeg savner er mer respekt og samarbeisstemning blant mine eplakollegaer. Her er vi jo alle samlet på ett brett og vil trekke kunder hit. Jeg kommer fra en utdanning hvor vi terpet på image og merkevarebygging, og noen ganger kjenner dessverre at jeg at jeg blir flau over epla. At det ikke er proft nok, at alle hermer, og at det blir verre og verre. At folk priser ut hverandre og ikke bryr seg om andres åndsverk. Det er kjempesynd! Hvor er respekten og folkeskikken? Selvfølelsen og stolthet over eget skaperverk? Før epla åpnet måtte vi sende inn bilder og fortelle om vår bedrift. Hvor er sensuren nå?
Jeg vil anta at jeg merker dette bedre enn tilfeldige kunder som titter innom epla, men det bekymrer meg stadig vekk. Likevel er det ikke snakk om å trekke meg ut og ha egen nettbutikk. Epla gir fortsatt utrolig mye og mange salg jeg aldri ville fått på egen hånd. Men kanskje det trengs å ta i et tak, rydde litt i rekkene? "folkelig" er ikke alltid like positivt ;-)
Dette har ikke bare med kopiering å gjøre, men mer generelt om hvorfor kopiering er så dumt inne på epla vår.
En siste ting ang patent. Jeg har ikke undersøkt det så nøye, jeg stoppet da jeg kom frem til at det tok ca 12 mnd + noen tusenlapper å ta patent. Og hvis folk forandrer ørlite på tingen er det jo et "nytt" produkt. Håpløst. Vi må bare vise litt mer hensyn syns jeg. Designbeskyttelse er vel noe annet. Om noen vet så lag en tråd om det, tror mange lurer :-)
God helg dere!
Signerer hvert ord Ingrid!!!
Når det gjelder å beskytte et design eller registrere et varemerke, så er det en ganske stor prosess og det koster mye. Pikelus har tatt patent på selve navnet (varemerke), slik at ingen i samme bransje, kan kopiere navnet vårt, eller selve forretningsidéen, for å si det slik, vi har også satt inn ekstra varegrupper i tillegg til de fire som inngår i en generell søknad. Å beskytte et design til et produkt er en litt annen ting, og dersom man lager mange forskjellige typer varer, vil det bli kostbart å beskytte alle produktene sine, samt at det er vanskelig å finne ut om noen har gjort det før. Det er derfor patentstyret trenger opptil 1 år for å gjøre grundig forundersøkelse. Ellers går det også på landegrenser, hvor man har beskyttelse. Ganske omfattende, så om jeg skriver noe feil her, så er det fordi jeg ikke har helt oversikt.
Ang. herming på Epla, så er jeg enig i at direkte kopiering ikke helt faller i min smak, men igjen, så kan man ikke vite hvem som var "først". Og det er helt sikkert noen andre rundt om i verden som lager temmelig like ting uten å være klar over at det fins "dobbeltgjengeridéer" der ute. Eneste måten å beskytte seg på er nok å kontakte patenstyret. En patent varer i 10 år. Etter det må man fornye den. Det koster litt, men om man driver et foretak som man vil satse på, kan det være verdt det. Eller rett og slett har en kjempeidé på et produkt:-) Som f.eks Prampack som virkelig har slått gjennom og blitt store.
Men det skal være lov å la seg inspirere, man skal bare være klar over at man ikke tråkker over en grense, når man selger/driver i et avgrenset område.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.