Kjenner at deg går mange følelse igjennom meg når jeg leser denne tråden, Ingrid sin blogg og kommentarene under. Jeg er sint, trist, provosert og matt.
Nå har jeg bare hatt butikk på Epla siden 1.november, men jeg har laget og solgt ting i mange år. Dette er et nytt prosjekt. Jeg fikk selv inspirasjon av noen i utlandet, og har bevisst valgt å utvikle former som er mine egne selv om råmatereialet er det samme. Eller for alt jeg vet, kan det jo være noen der ute med det samme...
Jeg har tidligere stått på DogA under julemarked og opplevd at folk spør konkret hvordan jeg lagde produktet. Synes det er fryktelig ubehagelig. Opplevde også når jeg stod på marked på Blå på lørdag med LP-produktene, at flere tok bilder av de. Selfølgelig helt uten å spørre. Jeg blir helt satt ut. Mangel på folkevett og oppdragelse. Det går da hvertfall an å spørre om det er greit??
Tilbake til sakens kjerne...Ja, enig i at folk kan ha solgt produktet sitt utenfor Epla i flere år og flere kan ha latt seg inspirere til den samme ideen. Samtidig så tenker jeg at de som er først inne på Epla har skapt seg et marked her og det synes jeg skal respekteres. Her kommer folkeskikken inn igjen synes jeg. Liker det Tåke design skriver om lommebøkene, og at hun ikke valgte å selge de har når hun så Ingrid hadde mange ute.
Jeg skjønner ærlig talt ikke hva slags skaperglede man får av ren kopiering. Da bli det slik jeg ser det, bare fokus på produksjon isteden for den kreative prosessen. Det er hvertfall viktig at billige kopier ikke er med på å presse gode varer ned i pris. Stå imot!
Det å ta kontakt med de som kopierer, er et vanskelig tema. Gjør de det bevisst? Eller skal man bare tenke at kvalitet og merke vinner frem i det lange løp, som blir nevt under i kommentare hos Ingrids blogg. Det å bruke andres bilder, er uaktuelt. Hvis sånt skjer her inne på Epla, må det rapporteres inn synes jeg.
Jeg må jo si at jeg selv surfet rundt på Epla og bloggen her for å få ideer til hva jeg skulle skrive under butikken min. Jeg har ikke ment å kopiere noen. Jeg har plukket ideer fra her og der som jeg synes var gode. Som sagt så oppfatter ikke jeg dette som kopiering, men kanskje du gjør det? Vi er jo forskjellige...
Det å kopiere hele konseptet til noen synes jeg er forkastelig. Kanskje Epla skulle slippe å forholde seg til slike ting, men hvem skal ta ansvar for å stoppe dette. Jeg har vært kunde på Epla siden det åpnet, og synes det var gjennomsnittelig høyere kvalitet på ting som lå inne (er det lov å si dette?). Nå synes jeg listen er senket (med meg inne;)) og jeg må lete mer før jeg finner ting jeg synes er bra. Hva opplever kundene som titter innom. Hvis flere selger har like produkter og lik tekst, virker det kanskje ikke så spesielt lenger og mer allment. Jeg kjenner at jeg vil være stolt av å selge tingene mine på Epla. Jeg vil kjenne at det er en forskjell å være her kontra å være på utsalg hos husflidlaget. Jeg synes husflidlaget har masse topp og handler der, men jeg vil vite hva jeg får hvor. Når Epla har vokst seg så stor, blir det mer uoversiktelig og rotete. Det må vi gjøre noe med.
Sorry, her ble det digresjon på digresjon!
Vil bare si at jeg synes Epla er kjempebra, men for hvem? ;)