Jeg var fryktelig naiv til å begynne med, og ble helt forundret over hvor mange fantastiske gullsmeder det var her. Men vent litt, dette utrolige arbeide som må ha tatt minst 20 arbeidstimer og masse dyre materialer selges for 100 kroner? Det hang ikke helt sammen nei. Denne naiviteten min varte heldigvis bare ca. et halvt minutt.
Det er en vanskelig grense, hva som er håndlaget og ikke. Ta mat for eksempel; hva er hjemmelaget? Jeg har ikke slakta kua sjøl, men jeg har brukt råvarer som biff, grønnsaker, smør, fløte osv og laget en matrett ut av det. Det er da vel hjemmelaget mat? Men om jeg tar masse forskjellige Fjordlandpakker og blander de, er det hjemmelaget?
Men likevel mener jeg f.eks. perlesmykker. Dette er et fantastisk eksempel på hva man kan gjøre med perler: http://browse.deviantart.com/artisan/jewelry/bracelets/?qh=§ion=&q=bead#/d3fp99y
(Jeg digger hun der, forresten. Se på resten av galleriet hennes.)
Det der er jo laget av ferdigkjøpte deler, men det er jo selvsagt håndlaget likevel.
Og sånt som dette: http://browse.deviantart.com/artisan/jewelry/bracelets/?qh=§ion=&q=chainmail#/d1hh8ul
Det er det mange som laget av ferdigkjøpte ringer (eksemplet var visst laget selv, av tråd, med håndlaget lås til og med).
Selv om man lager sånt av ferdigkjøpte ting, er det jo håndlaget, forbi enhvert tvil.
Og masse av perlesmykkene på epla er selvsagt håndlaget, selv om perlene ikke er laget selv. Valgte å bare bruke eksempler utenfra, så ikke det blir en diskusjon om enkelte smykker her inne. Eksemplene var jo også ganske ekstreme, jeg mener ikke at det må være på det nivået for å være håndlaget altså. Men bare for å poengtere at ting laget av ferdigkjøpte deler likevel kan være håndlaget.
Men det er litt ergelig at ting som ikke er et fnugg håndlaget, som ikke krevde noe som helst kreativitet eller innsats, blir presentert som håndlaget. Hvor er håndverket i å sette en dings støpt i Kina i en million eksemplarer sammen med en annen sånn dings? Seriøst, legg det under Mote hvis du ikke føler at du kan stå for at du har laget det. Det må jo hver enkelt føle på selv, og jeg tror man vet det godt om man tenker seg om.
Føler man at det er et grensetilfelle, kan man jo ha det under håndlaget, men passe på å beskrive det godt nok, hva man har gjort osv.
Det er jo ålreit å kunne ha en ren samvittighet også...
Og at alle ser forskjell på hva som er håndlaget og hva som er fra Panduro stemmer nok ikke alltid. Jeg hadde bilder av noen smykker på bloggen min, som jeg har laget helt selv fra å tegne idéen og designet, til saging, lodding, filing, fatting av stein osv, men fikk likevel en kommentar som sa noe sånt som at ja, smykkelaging er kult, det hadde hun lyst til også, det er jo bare å kjøpe sånn sett på Panduro, så kan man lage helt egne smykker!
Ble nesten litt fortvilet jeg, ser tingene mine ut som de er kjøpt ferdig på Panduro liksom?
Hjelpes, dette ble en lang monolog. Jeg tror jeg slutter å skrive før dette blir en massiv vegg av tekst.