har egen nettbutikk og selger steiner til gullsmedbransjen i tillegg til utlandet. jeg har den beste jobb :-)
har egen nettbutikk og selger steiner til gullsmedbransjen i tillegg til utlandet. jeg har den beste jobb :-)
Ja, det vil jeg tro Tanja :) Selv om det ikke blir millioner på kontoen, må jeg si at dere er heldige som kan drive med det dere liker best. Uansett hvordan jeg vrir og vrenger på det har jeg ikke anledning til å starte eget. Jeg har regnet og regnet og kalkulert og talt knapper, men jeg får det overhodet ikke til å gå ihop økonomisk. Men, man må jo ha noen drømmer her i livet også, og gir ikke opp min selv om det ikke passer akkurat nå :)
Jeg er med i et galleri og verkstedutsalg som drives av 12 damer i fellesskap.Her er det malere - keramikere - strikkere og annet. Vi deler på butikkvakter og tar avgjørelser isammen. Ingen blir rike av det, men du verden så hyggelig og inspirerende. For meg er dett en hobby da jeg måtte slutte å jobbe for noen år siden pga. sykdom men jeg har da stolthet for det jeg lager allikevel og vil ikke gi bort tingene mine heller.
Må bare legge til - om noen nå tenker at "hun kan ikke jobbe - men hun kan drive butikk" så er min vaktdel på max 3 timer i uka og det er det jeg klarer.
Jeg reagerer litt på de som tar opp momsplikt som en årsak til høyere priser. Hvordan kan det bli så mye dyrere? Er det ikke meningen at man skal trekke fra momsen på innkjøp av råmateriale slik at det går opp i opp? Er forøvrig enig i at mye prises lavt. Men synes det å ta en reell pris for materialer, arbeid og ikke minst ideen og kreativiteten som ligger bak produktet er et mye bedre argument.
Hehe, "opp i opp"?? Da må du gå i null med inntekt og utgifter da + handle alt utstyret i norge med moms! Grunnen til at det er dyrere er fordi momsen blir lagt på toppen av prisen. Hvis noe koster 100 uten moms blir det 125 med moms. Kanskje utstyret til denne tingen kostet 4-5 kr, og da er momsen 1 kr. 1kr vs. 25kr moms går ikke akkurat opp i opp. Jeg syns nå det er "meningen" at man skal gå med overskudd i butikkdrift slik at man får tatt seg ut litt lønn jeg da ;-)
Ja, du har rett. Men jeg tror du misforstod meg litt. Opp i opp hvis du sammenligner med de som ikke betaler moms og driver på hobbybasis. At det blir like mange prosent billigere å produsere varen som det blir dyrere å selge den. Og selv om materialet du brukte til smykket bare kostet 5 kr med 1 kr i moms, så får du kanskje trekke fra moms på kjøp av ny symaskin, nye verktøy etc. Og slike ting du trenger til driften som koster litt mer enn 5 kr. Slevsagt skal momsen legges oppå prisen på varen. Men er det pga momsen bedrifter er dyrere enn hobbyister eller er det fordi man priser etter det produktet i realiteten er verdt? En kombinasjon sikkert. Men synes ikke momsen er det viktigste jeg.
Jeg ser at jeg formulerte meg dårlig først. "Hvordan kan det bli så mye dyrere". Mente egentlig å si at her er prisforskjellene ofte så veldig mye større enn 25%. Og noe av momsen får man igjen, så denne utgiften føler jeg ikke er like stor som det en forbruker bør kunne betale for arbeid og kunnskap, som veldig mange her inne ikke prissetter særlig høyt når de selger varen sin.
Selvfølgelig er prisforskjellene større enn 25% mellom hobbybutikken og registrert foretak - skulle da bare mangle! Det er ikke bare å se seg blind på momsen, regnskapsplikten koster fort flesk, for ikke å snakke om at vi faktisk betaler skatt av overskuddet. Og så videre, og så videre, helt til vi kommer til det mest opplagte av hele poenget med en bedrift: ta ut lønn... Da fungerer det dårlig å tenke at det bare er å klaske på 25% på toppen av de faktiske utgiftene. Og husk: momsen vi tar inn på det vi selger er vi pent nødt å sende videre, det er ikke noe vi beholder selv!
Ja. Jeg er jo enig med deg. Og jeg mener fortsatt at flere av hobbyistene bør ta seg bedre betalt enn de gjør. Da blir det kanskje litt jevnere konkuranse, og bedre balanse på eplemarkedet. Jeg mener absolutt ikke at bedriftene her er for dyre... Men det hadde vært fint med bedre balanse, og da ved å oppmuntre hobbyister til å ta betalt for arbeidet de gjør - selv om de ikke har som mål å gå med overskudd. Er det ikke det denne tråden handler om? At det foregår prisdumping som kan gjøre det uattraktivt for bedrifter å selge her
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.