Slik jeg ser det, er verden hverken svart eller hvit, den har alle farger, og det har Eplaselgerne også. Og de som er virkelig stolte og elsker sitt håndverk og det de gjør, er de som har brukt åresvis av livet sitt på utdannelse, studielån og jobb i lavtlønnede håndverksfag.
Polarisering av "glade amatører" og slemme håndverkere innen for Epla blir stadig spissformulert og går over til furting i dette forumet.. synd synd... synd ! .. Når man åpner butikken sin her, skriver man under på et regelverk, og på at man åpner butikk.
Det inkluderer at man skriver under på å drive redelig innenfor alle de tingene vi tar opp og rapporterer!!!!
Jeg har valgt å heve meg over furting og sutring over ønsker om redelighet som maktmiddel fra glade amatører - og alle andre som mener man ikke skal si fra - , og si fra hva jeg mener.
VI SOM ER SELGERE OG DRIVER LOVLIG OG REDELIG har lov å si fra, for Epla er faktisk en betalt tjeneste som vi kjøper. Det går to veier!
- Derfor kommer slike saker opp, som varepartier, østeuropeiske fabrikkvarer, strikke og heklefabrikker i Kina, fusk med stempling og metaller... og det er BRA - istedet for at de ligger i bunn og syrner og river hele Epla i stykker. Når vi finner fabrikklagde varer og uekte stempel under håndlaget, er det reinspikka svindel. Epla kan neppe se seg tjent med useriøst image i det offentlige rom? Vi har brukt timesvis på å HJELPE Epla å rydde.
Vi (og vi er mange her inne!) som har et fag er faktisk veldig stolte og glade over tradisjonene vi fører videre med håndverk i utdøende småfag.
Vi er mange små håndverkere som har Epla og lignende steder som en del av inntekten vår til mat og brød, og vi vil gjerne drive seriøst. Men når vi ser fabrikkvarene strømmer inn over håndlaget, og får mer plass enn vi som er seriøse får, da blir vi lei oss, og sinte.
Slik det er nå blir vi hånet for å bruke timesvis på å hjelpe å rydde vekk svindlere, og vi blir veldig frustrerte over akkurat det. Våte kunder (og gallerister, ikke minst) rister på hodet av Epla, for det er så mye tøys og varepartier, og jeg har selv fått omtrent kniven på strupen av galleri.. Epla eller galleri.
Jeg må svare som sant er: Jeg lever av faget mitt, og trenger ALLE - så selektering fungerer ikke.
Og jeg håper Epla ryddes... Hvis ikke får de lage en avdeling som heter
DETALJHANDEL MED ENGROSVARER! Da med eget regelverk...