Heisann!
Nå ser det endelig ut til at tonen i debatten har blitt mer saklig, og det er godt å se. Mitt innlegg kom som en reaksjon på det jeg i lang tid har opplevd som verbale angrep og hets av både oss som jobber i Epla og andre Eplaselgere som drister seg inn på forumet for å si sin mening. De samme problemstillingene har vært tatt opp igjen og igjen helt siden vi startet Epla, og både vår moral, motivasjon og agenda har blitt dratt ned i søla gjennom en rekke urimelige konklusjoner og spekulasjoner.
Fortvilte Eplaselgere har kontaktet oss for å fortelle om at de føler seg mobbet ut av forumet, og mange er livredd for at kunder skal forville seg inn hit, og lese alt som skrives om både dem og andre selgere. Vi har flere ganger vurdert å stenge forumet, og det er fortsatt en mulighet vi har på bordet om det nå ikke roer seg i forhold til det vi ser på som regelrett mobbing.
Dere ber oss om å lese gamle tråder med nye øyne, men du trenger ikke lese mange av trådene her for å se at vi får gjennomgå så det holder. Derfor har vi ingen planer om å gå igjennom tråder der det gjentatte ganger blir kastet ut beskyldninger og uriktigheter. Det blir altfor leit.
Nå er det sikkert noen som tenker at jeg skrev dette foruminnlegget for å høste sympati og lovprisninger, men det er ikke målsetningen. Epla er jobben min og at jeg skal gjøre den på en god måte skulle bare mangle. Det jeg ønsker å oppnå er et minste minimum av respekt og at jeg og mine kolleger ikke blir trakkassert i det offentlige.
Igjen, kritikk og tilbakemeldinger har vi ingen problemer med, det tar vi imot med åpne armer. Vi tar alltid tilbakemeldinger vi får på e-post til etterretning, vi svarer mer enn gjerne på spørsmål og oppfordringer til å endre ting. Vi både har gjennomført, og er i gang med mange av de tingene som har blitt delt med oss av dere. Det gjelder både blogginnlegg om hva som er lov til å selge på Epla, det gjelder opprydding i butikker og produkter, og det gjelder forbedringer som nå er på sin plass å få gjort noe med.
Vi ser helt klart våre begrensninger, og det går på de ressursene vi har til rådighet. De ressursene må vi fordele på det vi opplever som aller viktigst for Epla, og vi mener at det er å markedsføre deres butikker slik at dere faktisk får solgt det dere legger ut. Vi kunne valgt å bare fokusere på morsomme ting som bygger felleskap mellom oss og selgerene, eller vi kunne fokusert på å bare ta vekk tomme butikker og rydde i kategoriene. Men da ville vi sannsynligvis fått høre at vi ikke gjør noe for at dere skal selge tingene deres og det hadde også blitt feil.
De siste ukene har vi jobbet med et annet prosjekt som vi håper skal komme alle i Epla til gode, og vi har ikke hatt mulighet til å informere om dette fordi vi må skjerme det til alt er klart. Det har påvirket hvor mye tid vi har kunnet bruke på ting som f.eks ukens eplagave og utvalgt selger men vi har fulgt opp de aller viktigste tingene som nyhetsbrev, nye forsider og facebook som vi vet driver mye trafikk inn på Epla.
Våren er dessuten en perfekt tid for å gjøre slike ’ekstra-prosjekter’ som det vi holder på med nå, for da går trafikken erfaringsmessig ned når folk koser seg ute i sola og har mange fine fridager. Vi kunne ikke drømme om å gjøre slikt før jul når vi vet at det er høysesong på Epla, da er det kun en ting vi har i fokus og det er å få flest mulig til å oppdage alt det fantastiske som er å finne der og kjøpe håndlagde julegaver til nære og kjære.
Å påpeke at vi ikke tar imot innspill og kritikk som ligger på forumet er helt riktig, vi leser forumet så lite vi kan. Vi har hele tiden oppfordret til å sende en e-post om dere har innspill og ideer så svarer vi så gjerne. Å delta i debatter på forumet hvor det meste av det man sier snus til verste mening, og de samme, gamle temaene tas opp igjen og igjen (nå snakker jeg om ting som har blitt ’debattert’ siden vi startet Epla) selv om vi har gitt klare svar tidligere blir helt umulig. Som Torunn sier i en annen tråd; om vi skal følge med på forumet og svare på alle spekulasjoner og tilbakemeldinger vil vi ikke ha tid til annet.
’Ikke vis meg hvor mye du jobber, vis meg hva du presterer’ er et godt ordtak, og vi skal nok vise hva vi presterer også. Vi jobber hele tiden med ting som tar lang tid å få på plass, og hvis dere synes det er frustrerende å vente på resultater kan dere bare forestille dere hvor frustrerende vi synes det er. Ellers gjør vi fryktelig mye som ikke vises utad, men som hele tiden må følges opp; vi svarer på hundrevis av mail hver uke, vi markedsfører butikkene gjennom både print-annonser, nett-annonser og nyhetsbrev, i tillegg til å prøve å få til nye prosjekter som forhåpentligvis skal bidra til at vi igjen kan gjøre både viktige og morsomme endringer på Epla. Vi kommer ikke til å gi dere oppdateringer på alt vi driver med, men noe av det som er mest relevant skal vi nok få til i et månedlig blogginnlegg eller nyhetsbrev.
Nå trekker jeg meg ut fra denne debatten, jeg tar med meg de innspillene vi har fått og om du føler at din mening ikke har blitt hørt er du velkommen til å ta kontakt med meg på siw@epla.no.
:) Siw