Takk, Hanne!!!!! Jeg var litt engstelig for å bli kasta snorrett på hue og rævva ut av Facebook nå :)
Takk, Hanne!!!!! Jeg var litt engstelig for å bli kasta snorrett på hue og rævva ut av Facebook nå :)
Hva med alle disse salgsgruppene på facebook? Folk starter grupper kontinuerlig og lager sine egne regler.
Er det lov å selge noe via sånne sider UTEN å linke til ett sted utenfor Facebook?
Mange grupper sier i reglene at det ikke er lov å linke til salgssteder. Er ikke det ett direkte brudd på facebookregler?
Trodde det var sånn at man nå MÅ linke for å kunne selge det siden det ikke er lov å selge via kommentarfeltet eller via melding på facebook.
Tar jeg helt feil? Er det noen som vet dette med sikkerhet? Har bedt om å bli medlem av gruppen for lover og regler på facebook, men de må godkjenne først, og det tar jammen tid...
Kan noen som er i den gruppen spørre for meg?
Det er andre regler for grupper enn for firmasider, Marianne!
Og mange grupper tillater ikke at det linkes f.eks til Finn-annonser, det er det i tilfelle gruppens admin som selv har bestemt, for ifølge FB er det lov :)
Kan jeg da lage meg en gruppe og selge smykkene mine lovlig der? Er det sånn? :O)
Ja, det er sånn Kreativbua. Jeg har endelig fått diskutert det på facebook og funnet ut av det :)
På privat FB side og i grupper er det lov å selge tingene sine, men IKKE på det som kalles sider.
Type bedriftssider og "sånt"
Det ER lov å linke til eksterne steder på grupper når man ser på FB sine egne regler, men en gruppeadmnin kan bestemme dette selv.
Personlig anbefaler jeg ikke å selge direkte via facebook siden mange ting kan gå galt. Jeg syns det er best å linke til min butikk på epla hvor folk kan handle trygt.
Jeg har derfor valgt å ikke være medlem av noen grupper som forbyr linking for min egen trygghet :)
Regelen er klar hvis vi bare skjønner dem og ikke forsøker å balansere på kanten:
Det er ikke lov å bruke HELE Facebooks innebygde funksjoner til salg. Det betyrat man ikke kan selge via private meldinger og direkte salg på statusmeldinger/bilder osv. De gruppene med salg, skal egentlig ta kontakt med hverandre andre steder, selv om de oppretter en slags kommunikasjon der inne... ofte under bilder. Det skal ledes ut av Facebook. De kommer til å stramme inn...
Det er ikke lov med det de kaller "call for action" - altså be eller oppfordre folk til å gjøre noe for å få en fordel - å stemme, vinne, tjene noe - forutsigbart...
Og så gjør vi det... likevel, med sjansen på å bli hevet på hodet ut, uten varsel...
Det var det jeg trodde først, men det ER lov å selge via private meldinger så lenge det går gjennom ens private profil eller via grupper.
De reglene du nevner over her er for det som kalles "sider" bedriftssider osv.
Jeg har helt nylig diskutert dette og fått klare og gode svar fra den facebookgruppen for lover og regler på facebook.
Det er ett klart skille på privat profil/grupper og "sider" det er der man må forstå forskjellen.
Det du sier om "call for action" er riktig!
Jeg sjekket dette utrolig nøye nettopp med tanke på grupper som nekter linking. Jeg syns det ble for dumt hvis det faktisk ikke er lov å selge på den måten du forklarer over. Men det er altså lov!
http://www.dinside.no/912814/slutt-aa-dele-facebook-konkurranser
Var bra den Din Side-artikkelen ja Laila, leste den tidligere. Har masse facebookvenner som går 5-på på alt mulig. Og følger en masse småfirmaer som gjør ulovlige ting hver dag. Opplysning er lurt :)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.