Silje, ingenting her i verden er gratis. Det er helt vanlig å bake inn de ulike kostnadene på forskjellige måter. Ta feks kaffekort på caféene. Hver 10. kaffe gratis. Tror du ikke cafeene legger inn dette i kalkylene sine og lar hver kaffekopp koste ca 10% ekstra for å veie opp for de gratis koppene?
Det blir feil å si at butikker med gratis frakt "lurer" kundene. Hvem er det som bestemmer prisen på en vare, jo det er jo oss? Inkludert i prisen finner man materialer, innkjøp/vask/tørk/stryk/stell av disse, kurs/utdanning/erfaring/teknikk, produksjon, ferdigstilling/montering, fotografering/redigering, produktbeskrivelse og opplasting av bilder, innpakking, emballasje (+innkjøp av), evt kundekontakt med angreskjema og takk for handelen, visittkort, frimerke, og turen for å poste varen. Akkurat hva vare inkl / eks. frakt koster blir en vurderingssak.
Jeg vil tro at hvis du feks har en stor vare til 50kr som koster 60kr i porto å sende, vil det være lettere å selge denne til 95kr med 15kr i frakt. Det er noe med psykologien bak netthandel, man vil ikke betale mer for tjenesten med levering enn selve varen koster (dette eksempelet er satt på spissen men det er alltid hyggeligere med lav fraktkostnad :-))
Jeg er helt enig i at det blir helt feil å betale 60kr når portoen er 15 (mye fordi jeg vet at da er det snakk om en flat lett pakke som umulig kan ha så dyr emballasje for å komme sikkert frem). Men å si at man blir lurt ved "gratis frakt"? Hvordan sammenligne håndlagde varer prismessig og finne ut at man evt er blitt lurt? Og hvordan skal butikker gå rundt uten å kalkulere inn alle kostnadene sine på diverse utgifter (å spandere frakt er jo faktisk en utgift).
Hehe, beklager langt innlegg, ble visst litt engasjert :o)