Noen kroner er ikke noe å si på, men det jeg reagerte på var 15 kroner som jeg opplevde, den synes jeg er drøy. Portoprisen er irriterende høy som den er.
Jeg så noe jeg kunne tenke meg her for noen dager siden. Jeg kjenner portopriser, og jeg vet at den varen hadde kostet 27 kroner å sende, men selgeren i den butikken skulle ha 60 kroner i fraktkostnader. Det ble til at jeg gikk rett ut fra den butikken.
Vi som driver butikk kjenner portokostnadene, men jeg tror de fleste ikke vet hva ting skal koste. Jeg hadde ikke peiling før jeg begynte. Det å bake noe av portokostnadene inn i prisen for varen synes jeg er å drive ap med kunden. Kunden går i den tro at dette var billig og greit, men kunden vet ikke at resten av summen er bakt inn i varen. Jeg synes dette er lureri. Tenker også hva må kundene tenke om dem som tar den prisen det koster å sende, de må jo synes at de butikkene er fryktelig dyre. Noe jeg også tenkte på var dem som tilbyr varer i butikken med "her er det fri frakt". Er frakten bakt inn i prisen uten at kunden vet det? Jeg tenker at mange er nok rederlige der og tilbyr fri frakt uten at frakten er bakt inn i varen, men skulle ikke undre meg om noen der ute lurer kundene.