Jeg lar meg ikke mobbe til å slutte med å være med på marked, Torild. Du burde prøve det. Det er flere koselige folk enn de vi nevner her. Hehe, ser det komiske i idotiske personer, ja!
Jeg lar meg ikke mobbe til å slutte med å være med på marked, Torild. Du burde prøve det. Det er flere koselige folk enn de vi nevner her. Hehe, ser det komiske i idotiske personer, ja!
Man må vel nesten innse at man må le litt av det ja... Jeg jobber i en "vanlig" butikk for å betale regninger og det er samme type mennesker som er utrolig frekke der også.
Det er jo ikke så mange av dem da. Ler litt av det selv jeg.
Torild... en god latter forlenger livet, heter det! ;O)) Jeg ler meg iallefall ihjel av barnehagegreiene.. hehehehe.... helt utrolig! ,o)))
Jeg hadde for noen år siden, en butikk, i lag med flere hvor vi laget våre ting.. og flere strikket flotte kofter og gensere... og masse flotte ting.. hardangerduker.. ja en haug flotte ting. Og der kom det utrolig masse forskjellige folk. Mange var super kjekke og kjøpte uansett hva det kostet, for de ville aldri klare å lage noe slikt selv.. men ville gjerne ha det. OG så kom de da.. som gikk rundt og overså oss som var i butikken og snakket seg imellom og sa: "Å herregud! Jeg har jo for en formuuue i skapene mine!!" ... med en etterfølgende liksom nedlatende latter.. Eller som saumfarte sakene for liksom å avbilde dem oppi hjernen slik at de kunne lage dem selv når de kom hjem... for det var jo "ALT FOR DYRT".
Shit banditt, og jeg som har meldt meg på mitt første marked. Men ja, folk er folk og noen burde virkelig ha lært seg litt oppdragelse før de stakk nesa ut av døra. Får håpe jeg bare møter søte, snille, gamle damer som handler julegaver til barnebarna.
Jeg har forresten fått mail her om hvor jeg har kjøpt stoffene jeg bruker. "Neeei, litt i utlandet og rundt omkring. Du kan jo forsøke en stoffbutikk i nærheten".
Hvilket marked skal du stå på Siri? Jeg elsker å gå på markeder, og håper alle reklamerer her inne når de skal stå på et :)
Over til saken... Det er sjelden noen finner opp kruttet. De fleste av oss har vell blitt ubevisst eller bevisst inspirert av noe vi har sett før. Kanskje bare gjort vår egen vri på det. Jeg noterer meg Åndshavsretten. Takk for tips!
På makeder selger jeg LP-skåler for å sikre meg litt inntjening, tillegg til det andre som jeg "aldri" vil få en reell inntjening på. LP-skålene er det mange som lager. Når folk spør hvordan jeg har laget de, sier jeg bare at de kan Google det og så finner de oppskrift. Jeg har riktignok min egen faste "mal" jeg bruker, men her må jo bare folk prøve seg frem. Dette er noe alle kan klare, hvis det er virkelig det de vil...De får det servert på fat av meg. Denne forklaringen krever minst energi av meg kjenner jeg...
Ang kopiering, så tror jeg nok det dessverre alltid vil finnes folk som ikke har folkevett. Dette ser man jo også i de store motehusene og kjedene. I motebildet er de jo ofte det samme slm gjelder. Da kaller de det trender og ikke kopiering, men noen var vell først ute der også...Det er flaut å innrømme det, men har jeg lyst på originalen kan det hende jeg går for kopien. Fordi den har jeg råd til...
.Heldigvis har kreative sjeler en fordel. Vi kan få nye ideer og fortsette å utvikle produktet eller nye produkter. Det blir ofte litt mer personlig for oss små"produsenter". Det er jo noe vi har laget med våre egne hender og utviklet over tid gjennom forskjellige tankeprosesser. Derfor blir det ganske sårt og surt, når noen uten folkevett tar med seg ideen vår hjem og gjør den til sin "egen" og når de er enda frekkere...tillater seg å selge den uten et forsøk på å gjøre en liten vri på den. Da kunne de i alle fall forsøkt seg med at de fikk inspirasjon fra noen andre...
Nei, la kreativiteten leve! Den kan ingen kopiere...
...og ALL honnør til de som klarer og orker å leve av hva de lager. Det ligger mye blod, svette, organisasjon, papirer og lobbyingvirksomhet bak!!
Hilsen Siw som er litt brakk for tia, og derfor ligger butikken litt brakk den å...
I mange år hadde jeg sammen med en veninne en garn og strikkestue. Solgte garn,strikket for kunder på bestilling og reiste på div. markeder. Glemmer aldri da vi hadde strikket på håndstrikke-maskin for vår første kunde . En genser i "supertynt" ullgarn med belegg strikket for hånd og montert for hånd.For garnet og alt arbeidet hadde vi kommet frem til en sum på kr. 350,- Kunden ble mildt sagt forskrekket : "Hun trodde da vi var rimligere enn Cubus og de tok bare litt over 200,- for en genser. Riktig nok i akryl , men likevel ".(Dette var på åtti-tallet)
Vi lærte "iallefall" å avtale ca.-pris på forhånd.:)
Siw: jeg skal på Sørbråten gård 8.-9. desember. Ligger i Maridalen i Oslo. Gleder meg skikkelig kjenner jeg og håper mange mange kommer. Skulle gjerne deltatt på marked allerede neste helg, men har nok ikke tid til å sy nok produkter på så kort tid. Stiller du på marked selv da?
Strikk & slikt: Utrolig hva folk får seg til å si. Skjønner ikke hvordan noen kan tenke at selvlaget er billigere enn billigkjedene. Det ligger jo så mye tid og omsorg i produktene. Selv fargevalg og klipping og og og.... Phu...
I årevis har jeg opplevd lignende ting... Man mister noe av seg selv etterhvert, og lysten til å "henge" med! Jeg kunne ha skrevet side opp og side ned! Jeg begynte med blogging for ca. syv år siden, "dum" som jeg var, var det en blogg med mine bilder og ideer (ikke minst) Jeg, sier bare... ANGRER DEN DAG I DAG!!!! Jeg tenker tanken av og til... uff, at jeg i det hele tatt surret meg inn i alt som har med nett å gjøre!
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.