Anne Lise: Tja, blir jo helt klart litt skeptisk ja...
Anne Lise: Tja, blir jo helt klart litt skeptisk ja...
Jeg har ikke mye erfaring når det gjelder patent, men jeg har samme oppfatning som deg Ingrid! Det koster masse tid og penger. En jeg pratet med gjennom Innovasjon Norge for en tid tilbake, snakket om mange titusener for et patent. Og det er riktig som du sier, at man patenterer kun den formen mønsteret har. skal ikke mange prosentene med endring til, så er det et "nytt" produkt igjen. og skal man kalle det noe spesielt, må man jo patentere merkenavnet også. Så for oss som driver småskala og samtidig lager produkter som ligner på allerede eksisterende ting, kan jeg ikke forstå at det lønner seg. Men, jeg vet at det er mulig å få støtte til å patentere, hvis man har funnet opp noe riktig genialt og får de riktige folka til å tro på produktet sitt da:)
Åndsverkloven ja. Takk for tips! Jeg har bestandig trodd at uten patent har man ikke rettigheter på produktet. Og det er jo ganske urettferdig når man tross alt har skapt det selv!
Rannveig, hva gjorde du med saken? Jeg kan ikke forstå hvor gleden i å lage noe ligger, når man stjeler en annens design på den måten! Og toppen av frekkhet må jo være at hun sender deg mail for å få beskrivelse da! Er det mulig!!
God takt og tone er visst noe som mangler hos enkelte, desverre! Det jeg ikke skjønner, er hvorfor de risikerer sitt gode navn og rykte ved å bruke en "kollegas" produkt til å kopiere, når det finnes hundrevis av mønster der ute som til og med tillater videresalg! Hvis man ikke kan lage mønster selv, kjøp et da vel!
Jeg fikk svar på mail fra butikken som selger kopiene i ettermiddag. De skulle undersøke litt rundt saken og ta kontakt igjen. Håper, håper, hååper de velger å fjerne varen!! Vedkommende som kopierte produktet mitt har ikke gitt lyd fra seg. Men det er jo ikke akkurat uventet...
Jeg minnes at jeg en gang var på et arrangement hvor det ble sagt når man har produsert et produkt, så skulle man ta bilder av produktet og tegningen, legge det i en konvolutt som man måtte ha et lesbart poststempel på, ikke åpne konvolutten og legge den i safen til det eventuelt kom frem noen som kopierte og da kunne dette brukes. Dette er jo noen år siden, så nå holder det kanskje med dato bilde av produktet ble publisert på nettet for å vise at man var først..... eller. Og dette gjaldt Åndsverkloven. Det kan godt være at det er galt / for lenge siden. Men det er verdt å prøve.
isåfall har jeg bevis. har jo solgt produktet på epla i snart et år, så da ligger det jo her! Men, da må jeg annmelde da, og gå til sak for å kunne bruke dette. eller? Håper det stemmer det du sier:) Det betyr jo at den enkelte kan forsvare produktet sitt, og at man har visse rettigheter likevel!
Tone, jeg gjorde ingenting med saken. Jeg hadde jo ikke noe bevis. Jeg bare lot være å svare på den mailen og prøvde å ikke bry meg noe mer om det. Men jeg tenker at folk kan gjøre de utroligste ting for å få noe gratis...
Anne Lise, ikke heng ut enkeltbutikker i åpent forum, ta det heller opp med ledelsen (rapporter produkt). (og ja, armbåndet skulle nok ligget på Mote-kategorien)
:o)
det har jeg!
Jeg slenger meg med på denne tråden for å få litt råd.
Jeg var på Høstmarkedet i Halden igår og jeg syns det er veldig stas at folk liker kaktusene mine, som er litt blikkfang på standen min. MEN... Jeg opplevde at flere kunder som kommenterte dem også har intensjonen om å kopiere dem. Et par sa rett ut til meg, og venninnen min som hjalp meg, at de hekler seg og nesten takket oss for idèen!
Hvordan skal jeg forholde meg til personen som sier det?
Jeg kjenner at jeg blir så sint, frustrert og lei meg på en gang og jeg vet ikke helt hva som er det riktige å si til vedkommende, så jeg bet det i meg denne gangen.
Det er veldig mye heklede kaktuser å finne på nettet, når man søker på det... så det er vel helt greit å hekle seg noen, men ikke å kopierer AKKURAT lik dine på standen da... ;O)
Det er lov å lage ting til eget bruk. Det som er saken er når folk begynner å legge det ut for salg osv. Det er lov å sørfe på epla og bruke det som inspirasjon og lage ting selv. Hva man vil ut med når det gjelder å svare på spørsmål om hvordan og hva, det er jo opp til en selv. Vet ikke helt om det var det som skjedde med deg i går da.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.