Hvordan får dere til slike bilder med hvit lys bakgrunn. Bruker dere lerret av noe slag? Går det an å få til med enkelt kamera og enkle midler? Noen som kan forklare?
Hvordan får dere til slike bilder med hvit lys bakgrunn. Bruker dere lerret av noe slag? Går det an å få til med enkelt kamera og enkle midler? Noen som kan forklare?
Hvit stuevegg ved vinduet, og tar bilder i overskyet vær :o) Redigerer i photoshop. Noen ganger lysner jeg bare bakgrunnen i seg selv også, fordi veggen er litt offwhite.
Jeg bruker hvite A4 ark som underlag/bakgrunn og tar bildene ute i overskyet vær. Men jeg må alltid redigere bildene Photoshop for at de skal bli lyse og at fargene skal være riktige. Jeg får ikke til å ta gode nok bilder uten Photoshop. Nå er ikke Photoshop billig, men jeg har forstått på flere andre her at de bruker billig/gratisprogrammer de har funnet på nettet.
Kanskje noen andre her som kan tipse om programmer?
Jeg legger det jeg skal ta bilde av på en hvit plate, alle tingene mine er ganske små så jeg trenger ikke store bakgrunnen. Så tar jeg bilder ved vinduet siden det blir absolutt penest i dagslys. Stiller inn speilrefleksen til jeg er fornøyd med lyset, og hvis siden med minst lys får litt uflatterende skygge så teiper jeg fast en bit med aluminiumsfolie ved siden av tingen. Det funker som en liten reflektor og "letter opp" skyggen litt. Etter det redigerer jeg det i photoshop slik at det blir lyst og fint og at fargene stemmer mest mulig med virkeligheten.
Hvis man har photoshop er en mulighet for å få den hvite bakgrunnen hvitere å bruke "selective color", velge "white" og dra opp det hvite. Funker selvfølgelig best om kun bakgrunnen er hvit og om det ikke er så mye hvitt i produktet i bildet. Veldig greit å bruke masking i photoshop om man kan det. Da kan man lysne bakgrunnen så mye man trenger uten at produktet blir noe lysere, for ofte blir produktet for lyst om man justerer opp lyset i hele bildet :)
Håper noe av dette hang på greip ;)
Takk for tips! Har kompaktkamera, men ingen redigeringskunnskaper.
Jeg bruker et gratis redigeringsprogram som heter Picasa. Det er ikke optimalt, men det går ihvertfall an å lysne bildene, korrigere skjevheter + masse andre ting. Du trenger ingen forkunnskaper, bare last ned og sett i gang, programmet er veldig selvforklarende. Selv har jeg sjelden anledning til å ta bilder i fullt dagslys, derfor blir ikke bildene mine gode selv med redigering.
Hvis man ønsker et program som er gratis og som har litt mer funksjoner enn Picasa, så er Gimp et godt alternativ. Ikke like bra som Photoshop, men gratis og har veldig mange redigeringsmuligheter. Jeg bruker det, og så bugner youtube med tips til bruk av programmene.
Jeg er ikke superflink selv, og har mye å lære ennå, men det viktigste er utgangspunktet. At man tar bilder hvor fargene er korrekte og hvor man prøver å unngå blandet lys (både utelys OG innelys). Lykke til. Bruk google og youtube for hva det er verdt! Søk opp "build your own lightbox" og slikt. Mye prøving og feiling som skal til!
Jeg bruker Art Weaver, det har fler funksjoner enn jeg har lært meg å bruke. Finnes både som gratisversjon og betalversjon. http://www.artweaver.de/
Jeg bruker photoshop. Hender jeg "klipper" ut bildet og "limer" det på hvit bakgrunn.
Jeg tar bilder i en hvitmalt vinduskarm på overskyede dager, redigerer som oftest i Picasa og lysner bakgrunnen til den blir helt hvit. Nå skal vi snart flytte, så jeg håper jeg klarer å finne meg en ny hvitmalt vinduskarm. :)
Husk at ting som er lyse i fargen ofte er vanskeligere å få til å se fine ut med hvit bakgrunn, særlig hvitt mot hvitt!
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.