Haha, hysterisk!!:)))))
Haha, hysterisk!!:)))))
Jeg synes privat oppgjør er en grei formulering. Jeg sender umiddelbart etter at jeg har registrert et salg en mail til kunden med kontonummer og informasjon om at varen vil bli sendt når betalingen er på konto.
Jeg har få salg, så det er lett for meg å se når betalingen er kommet på konto, Men det er sikkert verre for dem som har mye salg å ha oversikt over hvem som har betalt eller ikke.
Jeg fikk netopp en kunde som oppga "oppkrav" som betalingsform. Men jeg har ikke fått noe respons på mail fra henne.
Hvis hun har ombestemt seb, blir det vel meg som må betale alt pluss retur av varen. Så nå har jeg sløyfet oppkrav som betalingsmulighet.
I det siste har jeg ogte måttet betale mer frakt enn jeg hadde satt opp, så enkelte varer haar jeg omtrent ikke hatat fortjeneste på. Synes frakten er dyr, spesielt for tyngre varer.
Det er lurt å sette seg inn i hvilke kostnader man har, enten det er porto, gebyrer eller materialer. Syns jeg ser bare fler og fler butikker her med 0 eller minus i fortjeneste, og jeg syns faktisk dette trekker ned og ødelegger seriøsiteten på epla. Enda så gøy det er med hobby...
Wops, egentlig ikke meningen å trekke inn den diskursjonen igjen :-D
Nå som det er blitt så vanskelig å beregne frakt for flere produkter som skal sendes sammen, kan det være en lur ting å sette samme beløp på "fraktkostnad med annen gjenstand" (eller hva det nå heter) som på fraktkostnaden som står på produktet. Og så skrive en liten notis om vanskelighetene med å beregne porto etter årskiftet og at overskytende fraktkostnader over xx antall kroner tilbakebetales.
Jeg har også en elektronisk vekt og lagd meg en mal for å måle pakkene/produktene så jeg vet om de kommer over 2 cm grensen til Posten. Ergelig når man plutselig må dekke porto man ikke har beregnet med selv.
Jeg tar det som en bonus at folk kjøper flere ting samtidig og spanderer derfor litt porto til kunder som gjør det. (tar betalt for den dyreste gjenstanden og resten kr 0,-) Tror det kan være en effekt at folk handler mer når de først kjøper noe.
Ingrid: det var en kjempelur ide å skrive hva privat oppgjør omfatter!:D Har skrevet dette i toppteksten på butikken - takk!:D
Ingrid: Det gjør jeg også, kunder hos meg betaler samme i frakt uansett hvor mye de handler. Men mesteparten av det jeg lager er så flatt så det kommer ikke store ekstrakostnaden ved det så derfor har jeg muligheten til det :)
Men for selgere på inne på samler eller de som lager produkter med stor variasjon på størrelser tror jeg det kan være lurt å gjøre slik, så de ikke får fortjenesten oppspist slik som Gjertrud nevnte.
Ja det har du helt rett i Gunn. Kan jo fort bli over hundre kroner for ting med litt størrelse.
Med de nye satsene har jeg opplevd at en pakke ble mye mer enn dobbelt så dyr da kunden bestilte 2 like ting (2 stk. esker som bygger ca. 4 cm i høyden, 1 stk. koster 37 kr å sende, 2 stk, kostet 92 kr!!).... med litt kreativ pakking fikk jeg den til å komme i en kategori lavere (72 kr), men pakken ble veldig lang og flat. Lurer på om Posten har tenkt igjennom dette, for den pakken jeg sendte var mye mer uhåndterlig enn slik jeg kunne ha pakket den. Og jeg sponset porto til kunden, men ikke så mye som det kunne ha vært.... Argh... nye portosatser... spiser opp fortjenesten min.....
Ps: Fikk akuratt en forespørsel om privat oppgjør. Hun spurte direkte etter kontonummer i mailen og det var ikke snakk om å ikke betale først. Så jeg tenker at de som ikke skjønner dette enten er veldig uerfarne med handel på nett eller så gjør de seg litt "dumme"... det er nok noen som håper på gratis ting der ute...
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.