Hey, smilebilde, jo!!! Hihi!
Hey, smilebilde, jo!!! Hihi!
Haha .. smil og smil, fru Blom, men det virker i alle fall som at jeg ser noe lysere på livet der :))
Sitat Marianne Vik Design: "Du har jo ganske lave priser, og på sånne typer smykker vet jeg ikke om folk vil ha sølv eller ikke. Jeg kjenner ikke det markedet. Selv ville jeg ikke kjøpt f.eks kongelenke i noe annet enn sølv."
Ja, jeg har fått noen tilbakemeldinger fra 'de nærmeste sørgandes' (familie og venner) om at de synes jeg har priset litt lavt. Mulig jeg har det på noen av de største arbeidene, men ikke så lavt at jeg ikke tjener en slant. Bright Aluminium er billig å bruke. Jeg kunne selvsagt brukt sølvfarget kobbertråd - den er dyrere, men smykkene blir tunge og har kortere levetid (sølvfargen slites bort).
Dette med at mange ikke vil kjøpe denne type smykker i annet en sølv (du er nok ikke alene om det, Marianne), er noe særnorske greier. Det er tydeligvis en allmenn oppfatning at kongekjedet er en norsk etterlevning fra vikingetiden. Jeg skjønner ikke helt dette. Kongekjedet (Byzantine) ble antagelig oppfunnet i Italia i Romertiden. Og Byzantine-lenken er mye brukt i italiensk smykkedesign også i dag, og ofte i gullsmykker.
Jeg lager ikke vikingsmykker. Jeg praktiserer chainmaille-teknikkken. Den tar opp mye elementer fra middelalder, renessansetiden, romantikken osv. Hvis jeg skulle laget mine smykker i kun sølv, hadde jeg bare hatt råd til å lage småting som øredobber, anheng og armbånd som ikke krever så mye tråd. Men det er jo ikke noe GØY!
De større arbeidene som jo virkelig er utfordrende og morsomme å lage, hadde jeg ikke hatt råd til. Det går uhorvelig mye tråd med i disse smykkene. Ikke ville de blitt solgt, heller, så da kunne jeg bare lagt ned hele greia. Og sabla tunge hadde de også blitt.
Ute i verden er denne teknikken veldig populær i gothiske smykker og tilbehør. Renessanse-fantastene digger brynje-elementer, kroppsmykker osv. Og middelalder- og vikingfolka så klart.
Jeg ønsker at denne typen smykker skal bli mer kjent i Norge. Jeg vil lage sprelske smykker og tilbehør som også unge mennesker har råd til - som ALLE har råd til! Hvilken tjueåring har råd til å kjøpe seg smykker til 3-4-5 tusen kroner? Men slike smykker ville jeg også elsket å lage!:)
Og hvordan har det seg at det fremdeles liksom er bare SØLV som gjelder her i landet? Kobber, bronse og messing har stadig fått større plass i smykkedesign internasjonalt grunnet de høye sølv- og gullprisene. Metallene brukes sammen og hver for seg, og det er goldfilled, silverfilled og gudene vet, men i Norge; nei, vi vil ha sølv, og helst finsølv!
missM: 4000 butikker!!!? Herregud, det visste jeg ikke. Da er det jammen ikke rart at man forsvinner i mengden! Jeg holder på med å lage meg en hjemmeside også nå, kanskje det kan hjelpe på etter hvert ...
Laila: Tusen takk for et oppløftende innlegg - det var virkelig moro å lese :)
Ble litt langt dette her, beklager det. Men sånn er det når man er engasjert. Jeg brenner for dette - det tar snart fyr i topplokket ...
Sitat: "Hvis jeg skulle laget mine smykker i kun sølv, hadde jeg bare hatt råd til å lage småting som øredobber, anheng og armbånd som ikke krever så mye tråd. Men det er jo ikke noe GØY!".
Vet du hva.. Jeg kunne ikke vært mer enig! Fortsett å gjøre det som er gøy! Man trenger ikke hele tida produsere bare for å etterleve det markedet ønsker, det SKAL jo være MORO også..
Stå på! Smykkene dine imponerer meg stort!
Og, en ting... Jeg kan ikke lage smykker, men jeg liker smykker og annet dill. Er veldig glad for at det er noen håndarbeidere som ikke jobber med sølv, for uansett hvor fint det er, så foretrekker jeg litt billigere materialer, slik at jeg kan kjøpe i stedet for å bare se på bilder... Så jeg heiler på... Sånn derre falsk sølv... (dårlig peil på dette, jeg)
Snakker forresten kun som kunde, nå, i tillfelle det ikke skinte gjennom...
Jeg syntes bildene dine er kjempeflotte, og det at drt er flere bilder på hvert produkt er veldig bra. Da får jeg bedre inntrykk av hvordan produktet ser ut... Og den duse rammen, legger jeg ikke merke til...
Jeg er helt enig med deg BeChained, det skal være gøy. Det er det viktigste av alt.
Det er sagt på mange tråder på forum at når det gjelder pris bør man ikke prise seg for lavt. Det er viktig å huske på at det er håndlagt, det tar tid, og det koster penger.
Du må gjøre det som er rett for deg, og selv om jeg er litt sær og kun vil ha kongelenke i sølv er det sikkert mange som ikke ønsker det. (Det gjelder alstå kun kongelenke, ikke andre typer ringsmykker)
Jeg syns smykkene dine er råfine, ingen tvil om det! Du er kjempeflink, og du lager mye jeg aldri har sett maken til før.
Flink til og sloss for meningene dine også, hehe. Flott innlegg med gode forklaringer av hobbyen :)
En hjemmeside, facebook, blogg kan hjelpe deg godt på vei mot bedre salg. Markedsføring er det beste du kan gjøre!
Næmmen, en hyggelig tråd gitt :-)Slenger meg på bølgen jeg og; alltid gøy med nye butikker som vil være en del av fellesskapet. Det er ingen som irriterer seg over at en ny butikk legger ut mange faktisk nye produkter på en gang.
Angående fotografering med svart bakgrunn: når det blir mye svart i omgivelsene, stoppes jo mye av lyset som ellers ville truffet smykket og vist de fine detaljene. Prøv å ikke ha en altfor stor svart bakgrunn, bare nok til å dekke bildet - evt sett bakgrunnen langt unna (kanskje det beste) - og bruk ellers masse hvitt. I tillegg kan du bruke noe for å reflektere lys rett på smykket - bruk en "proff" reflektor, et hvitt ark, fotopapir, aluminiumsfolie, speil, hva som helst som funker (litt forskjellig etter hvor sterkt lyset er fra før). Prøv deg frem, jeg tror det kunne bli kjempefint til dine smykker :-)
Interessant, Mirjam! Flott med konkrete forslag til fotografering. Tusen takk! Dette skal jeg jammen prøve ut :)
Som sagt så bruker jeg pr. nå en pappeske som jeg har malt hvit inni. Har en LED-spot på hver side som lyser direkte inn i esken. Lurer på om jeg skal fjerne bakveggen, henge et hvitt stoff der i stedet og sette på lys bak der også. Føler at det blir for mørkt i bakgrunnen liksom.
Sitat Marianne: "Flink til og sloss for meningene dine også, hehe." Uff da, virket jeg fyra? Ha-ha! Bare engasjert, Marianne, og følte behov for uttrykke/forklare hvordan jeg tenker. Dere kjenner meg jo ikke, så ..
Og vet du hva - jeg synes ikke du er sær i det hele tatt! Det er tradisjon for at slike smykker - i hvert fall de vanligste lenkene som er mest kjent her i Norge - skal være i sølv. Ikke så rart det, når det faktisk stort sett lages bare i sølv. Ikke sant? :)
Men man kan da våge å tenke sjæl og gå mot strømmen? Jeg har aldri vært en "sølvjente" av den enkle grunn at jeg ikke kler sølv. Jeg er rødbrun i håret og har grønne øye - typisk høst, altså. Og jeg vil tro det er flere som meg der ute. Kanskje.
Jeg har heller aldri vært velstående :) Kunne nok ha kostet på meg ekte smykker i dag, i en alder av 47, men det var helt uaktuelt da jeg var ung. Og jeg vil som sagt lage smykker for alle type lommebøker.
Jeg vil at alle emilier der ute skal kunne kjøpe seg et smykke hos meg og ikke bare se på bildene. Og det kan de ved at jeg velger andre materialer enn ekte sølv.
Dessuten synes jeg det er sinnsykt moro å lage smykker og annet stæsj/tilbehør som trolig vil appellere mest til de yngre.
Så vasko; det kommer nok mye rart fra denna kanten etter hvert! Hold på hattene .. haha ...
PS! Jeg synes det er veldig koselig å være her og bli kjent med dere. Hyggelig tone, selv om vi diskuterer litt :)) Fiiiine jenter!
Flott Torild. Vær deg selv og i deg selv. Det er det beste stedet å være. Om du aldri går mot strømmen ender du med å bli en liten grå sild i en stor stim. Vist blinker det i sildestimen men hvem ser den enkelte silda?
Hm.. sild er kanskje i helt deg - men vi vil da synes her.
He, he, må le litt av meg selv og mitt provisoriske og meget rimelige "fotostudio" : Kjøkkenstol med et lyst putetrekk fremfor stuevinduet når det er bra dagslys:-) Viser bare at ting trenger ikke koste 1000-vis av kroner. Rimelig kompaktkamera(lommekamera) har jeg også, så det er ikke alltid at man trenger blakke seg helt for å få ting til:-) Hvit/lys bakgrunn synes jeg gir det beste resultatet, men har du lik bakgrunn på alle bildene kan det også gi et fint helhetsinntrykk i butikken uansett bakgrunnsfarge. Men mørke farger stjeler mye lys og kan gi missvisende farger på bildet. Vanskelig å redigere bort blir det også.
Jeg har dagslyslamper, men bruker de lite da jeg synes fargene blir helt feile på krystallene f.eks.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.