Hei! Jeg skal betale for en ting og eneste alternativ er privat oppgjør, men ingen info om hvordan jeg gjør dette? På "mine kjøp" står det at det er betalt! Hva gjør jeg?
Ønsker raskt svar!!!
HASTER!!! MVH Annichen Kaumer
Hei! Jeg skal betale for en ting og eneste alternativ er privat oppgjør, men ingen info om hvordan jeg gjør dette? På "mine kjøp" står det at det er betalt! Hva gjør jeg?
Ønsker raskt svar!!!
HASTER!!! MVH Annichen Kaumer
Hei, Annichen!
Privat oppgjør betyr som oftest at du setter penger rett over på selgerens konto, og så sender de varen. Forhåpentligvis kontakter butikken deg snart, med kontonummer eller en annen betalingsløsning.
Vi selgere skulle også ønske at det stod en nærmere forklaring ved privat oppgjør - for det hele er jo veldig vagt for nye kunder. Håper det ordner seg for deg snart! :)
Du må vente på selgeren tar kontakt med deg på mail...
Epla anbefaler butikkene å skrive informasjon om betaling på siden "om denne butikken". De som velger å benytte privat oppgjør bør kanskje skrive mer utfyllende info der? Epla sier også i reglene at ved salg av varer skal det alltid følge med angrerettsskjema. Men ser at ikke alle følger det...
Epla anbefaler butikkene å skrive informasjon om betaling på siden "om denne butikken". De som velger å benytte privat oppgjør bør kanskje skrive mer utfyllende info der? Epla sier også i reglene at ved salg av varer skal det alltid følge med angrerettsskjema. Men ser at ikke alle følger det...
KarianneG: Epla sier: "Selgere som selger på privat basis er ikke forpliktet av lov til å sende med angrerettskjema, men vi oppfordrer alle til å sende med angrerettskjema da det er vanskelig for kjøpere å skille mellom private og profesjonelle aktører på Epla."
Selv sleger jeg på privat basis, men velger å sende med angrerettskjema likevel. Ryddig og greit!
Er nok greit å skrive litt om den biten med privat oppgjør under "om butikken" ja, for da har kjøper en mulighet til å finne utav ting selv og slipper å gå å lure. Som privat selger, har jeg ikke sendt med angreskjema, men jeg sender med en kopi av ordrebekreftelsen når jeg sender ut varene, og der skriver jeg at de må kontakte meg hvis det er noe - og det håper jeg jo virkelig de gjør! Når vi selger noe, så må vi jo tåle at innimellom er det ting som gjør at vi må ta varer i retur også.
Siterer epla her, og når de oppfordrer alle til å følge det for brukerene sin skyld bør man gjøre det, de ser jo ikke forskjellen.. Må jeg sende med angrerettskjema? Ja. Kunden har ved fjernsalg (netthandel) full rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter at vedkommende har mottatt varen. Det er ditt ansvar som selger å legge ved forhåndsutfylt angrerettskjema når du sender dine produkter til kundene dine. Også tjenester og produkter som er laget på bestilling skal ha med et angrerettsskjema, men angreretten er sterkt begrenset på slike varer. Selgere som selger på privat basis er ikke forpliktet av lov til å sende med angrerettskjema, men vi oppfordrer alle til å sende med angrerettskjema da det er vanskelig for kjøpere å skille mellom private og profesjonelle aktører på Epla.
Syns det er rart at folk kaller det "privat salg" når de har opprettet en butikk her jeg?
Får man ikke opplyst angreretten på 14 dager (på mail eller lagt ved sendingen) har man faktisk 3 måneder eller opp til ett år angrerett ved fjernsalg.
Hvis det er slik at endel selgere her på epla kaller seg private og ikke tilbyr angrerett vil jeg bli veldig skeptisk til å handle hos dem. Netthandel er litt kjinkig ved at man kun ser bilde(r), ofte ikke av baksiden eller detaljer, og ikke har mulighet til å kjenne på kvalitet, se nærmere på sømmer og få en forståelse av størrelsen. Varen kan være helt annerledes enn man håpte på.
Jeg oppfordrer alle som har opprettet butikk til å sette seg inn i regler ved kjøpt og salg, netthandel, skatt, moms, og andre regler som gjelder. Ta det litt mer alvorlig enn å selge unna strikkesokkene på hobbybasis! Dette er mer enn en annonseplass, du har faktisk publisert en butikk. Kunder som har dårlige opplevelser hos én butikk kan jo lett tro at hele epla er like useriøs...
Eller hva?
Det er jussen som skiller mellom private selgere/de som driver på hobbybasis og de profesjonelle, som har opprettet eget foretak og dermed omfattes av skatteregler, momsregler etc.
De aller fleste selgere på Epla er private selgere/hobbyister. Som Rannveig referer til, hobbyselgerne har ingen lovmessig plikt til å tilby angrerett, men Epla oppfordrer oss til å gjøre det likevel.
Jeg selger på hobbybasis og har, i likhet med veldig mange hobbyselgere på Epla, valgt å tilby kundene angrerett. Jeg ser imidlertid ikke noe poeng i å legge ved/maile over angrerettsskjema. Jeg legger i stedet ved et skriv, der jeg gjør oppmerksom på at kunden har 14 dagers angrerett i min butikk. Det er både tids- og ressursbesparende.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.