Innlegget er slettet etter ønske fra bruker.
Til Lise: Tusen takk for svar. Ja regnskap er sinnsykt. Og regelverket helt gresk, på grensa til russisk :O Bærer preg av byråkrati...
Men umulig å leie regnskapsbyrå hvis det koster omsetningen x 2 i året...
Hva registrerte du deg på nytt som? Hva skal man føre regnskapet under om man ikke velger enkeltpersonforetak?
Ringte skatteetaten og det var de som sa at hobbyinntekt er skattepliktig ved inntekt over 4000, men etter jeg tok den telefonen så har funnet mange gode linker her på tråden med informasjon, og det snakkes om hverandre om regler og praksis, og nå er jeg bare enda mer forvirra enn da jeg starta tråden. Virker ikke som skattemyndighetene ikke greier å sette opp et generelt regelverk, alt skal avgjøres på skjønn og i stedet for å definere hobbyvirksomhet så listes det opp eksempler på rettssaker hvor personer har vunnet/tapt i retten på spørsmålet om de driver hobbyvirksomhet eller ikke. Ikke meningen å forvirre dere jenter med min egen forvirring :O doh
Hvis skattetaten sier at det skal registreres ved over 4000 så ville jeg ha hørt på det... Selv er jeg ikke inne på de lovene...
Med fare for å gjøre noen enda mer forvirra her må jeg si at det ikke er bare innbetalinger og utgifter som skal registreres, men også inntekter og kostnader...
Dersom du kjøper frimerker kommer utgiften i kjøpetidspunktet og skal føres da som kredit på bank eller kasse eller det du velger å betale med og debet på en eiendelskonto med enten frimerker eller kontorrekvisita. Når du så sender pakken skal frimerkene/kontorkontoen krediteres og portokontoen debiteres.
Verdien går da ut av pengeboka og inn i "frimerkelageret" før den går ut av "frimerkelageret" og inn på brukt porto.
"Frimerkelager" (eller hvordan konto du måtte velge å bruke) og bank/kontant er eiendelskontoer mens som går direkte på balanse, mens poto er en kostnadskonto som skal til resultatet.
Utgiften kommer altså når du kjøper et produkt/råvare og kostnaden kommer idet du bruker verdien.
Hehe, skjønner godt at folk sliter med å sette seg inn i alt... Problemet er også at når en spør om hjelp får man bare masse begreper tredd ned over øra...
Jeg er ikke økonom jeg heller, men studerer økonomi, så forhåpentligvis har jeg litt mer kunnskap enn gjennomsnittshobbyselgeren selv om jeg ikke kan svare på alt...
Hvis det er noen her inne som lurer på ting, så er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan! Jeg syntes det var moro (på en ikkehæslig måte) å oppdage denne tråden.. Ikke fordi andre sliter med det, men fordi det gikk opp for meg at jeg kunne det! glad
Men som sagt: bare spør om det er noe :D
Ja, reglene er syke... Men når det gjelder hva som skal være med i regnskapet går det via et internasjonalt system som er standard i stort sett hele verden...
Det som er litt sykt er hvem som må føre regnskap. Om det er hobby eller næring er opp til skattekontoret å avgjøre i hvert enkelt tilfelle, så det kommer nok litt an på hvem man møter der. Hvis skattekontoret godtar det som hobbyvirksomhet, kan du i teorien selge for et ubegrenset beløp.
Den 50.000-kroners krensa går ikke direkte på hobbysalg, men også på små bedrifter. Dersom en bedrift har et overskudd på over 50.000,- er det mva og avgiftspliktig.
Vil anbefale de som er i tvil om sin virksomhet og sende en mail til skattekontoret og forklare virksomheten sin. Får man da tilbake at det er å regne som hobby og ikke næring, så har man det i allefall skriftlig!
Husk uansett å ta vare på kvitteringer og bilag så en har bevis for omfanget og, i mange tilfeller, underskuddet ved hobbysalg =)
Hei. Hvis firmaet ditt er registrert er du pliktig til å levere næringsoppgave men hvis OMSETNINGEN er under 50 000 kan du bare føre enkelt (det ble forenklet i det siste) dine dokumenterte utgifter og inntekter inn i næringsoppgaven, så kommer du i underskudd eller overskudd, alt ettersom. Hvis du har overskuddet på 4 000 da er det skattepliktig, og motsatt, underskuddet gjør at du får mindre skatt. Alle som driver noe form for virksomhet kan selv se om de kommer til å få omsetningen under eller over 50 000 og handle deretter. For at når det er over femti er du pliktig til å registerere deg i MVA register. Jeg vil råde de som ikke orker å sette seg i det holde det under 50 000 i omsetningen, da slipper man å tenke på så mye.
Trollsmed Lise; jeg undersøkte det der med momsfri kunst, og det gjelder kun "rene kunstverk". Altså Billedkunst og slikt man bare pynter med. Ikke brukskunst som smykker, klær og hatter. Lamper og slikt er i gråsonen fordi de også kan brukes til å lyse ;-) Men lampekunstnere argumenterer selvsagt for at det bare er lys i billedkunsten på en måte ;-) Hihi!
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.