Hobbyinntekt er skattepliktig når en har tjent over 4000 kr, men en er pliktig til å registrere seg uansett om en skal selge på nett sa en fra skatteetaten.
Hobbyinntekt er skattepliktig når en har tjent over 4000 kr, men en er pliktig til å registrere seg uansett om en skal selge på nett sa en fra skatteetaten.
Hei, jeg vil anbefale å ta et etableringskurs ved bedriftstart, det er gratis og der folklarer de en del ting om regnskap blant annet. Når du har et registrert foretak er det mye som kan føres som utgifter, og det er ikke vanskelig å finne ut, hvis du tenker: kontorrekvisita, materialer, driftstoff på bilen (må føre kjørelister), parkeringsbilletter, ja til å med finnes det en sats på arbeidsplass/hjemmekontor ca. 1500,- i året, tror jeg. Men så lenge du har alle kvitteringene/bilagene er det enkelt: hvor mye inn og hvor mye ut... "Narvik telefonene" er flinke til å svare på slike sprm., og hvis du går på bedin.no, finnes det mye nyttig info. Hilsen, Elena
Tusen takk Elena, jeg driver å ser etter kurs på nettet nå. Det finnes ikke noe i nærheten her jeg bor :) Takk for tips :)
http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/nar_hobbye/
Jeg har hatt enkeltmannsforetaket i mange år nå(ikke moms enda) og har laget et enkelt regnskap. Inntekt - utgift. Jeg hadde regnskapsfører et et år (.... betalte mer til de enn jeg tjente ;o) men etter det kopierte jeg deres måte.
Skriver opp alt jeg tjener i en perm etter hvert og limer alle kvittereinger på egne ark og nummererer de i forhold til utgiften og legger i samme perm. Jeg må altså ha en kvittering/domumentering til hver eneste post.
Jeg fører da opp inntekter (penger inn) og utgifter (penger ut) på selvangivelsen. Jeg pleier å levere elektronisk og gjemmer på papirene. Jeg har et år blitt bedt om å sende inn regnskapet mitt og gikk fint.
Når jeg er på messe (kanskje en til 2 ganger i året) skriver jeg ned det jeg selger så har jeg god oversikt. Det er jo egentlig påbudt med kasseapparat nå har jeg forstått... så det er vel på tide å skaffe seg et...?
Takk for linken Marie, den var litt oppklarende. VyanMica: du sier at man må registrere seg uansett hvis man skal selge på nett, hva slags registrering er det snakk om?
Anne Lise, du trenger ikke kasseapparat på messe, det er unntak for "sporadisk eller ambulerende kontantsalg". Mer om det hos Sticos, her: http://www.sticos.no/portal/Fagstoff/Regnskapogårsavslutning/Brukavkasseapparat.aspx
På sidene til Sticos står det mye annet nyttig også, det kan være lurt å titte innom fra tid til annen.
Når man har tjent 4000,- så må man betale skatt? Er ikke det merkelig? Eller er det når man har 4000 i fortjeneste (trekk for messe/utgifter/ol?) at man må betale skatt?
Den grensen på 4000 gjelder bare hvis man selger frukt og bær :)
TAKK Anita, begynte å se for meg ekstrajobbing her=)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.