Jeg var desverre ikke klar over hvor strenge reglene var i forhold til nikkelinnhold, men har nå undersøkt mer i tillegg til denne forumposten (nytting link: http://www.regelhjelp.no/no/Etatenes-sider/Klima--og-forurensningsdirektoratet-/Emner/Nikkel-i-produkter/). Jeg har på grunn av dette fjernet de tre ørewirene jeg hadde som var i matt gullbelegging og som inneholdt nikkel på grunn av denne beleggelsesprosessen, pga 1: jeg ønsker ikke å påføre noen ubehagelige kontaktallergier dersom gullbelegget skrapes bort og 2: fordi jeg ikke har mulighet til å teste at «For produkter som er dekket med et annet belegg enn nikkel, gjelder at belegget må sikre at det i minst to år ved normal bruk ikke avgis mer nikkel enn 0,5 mg /cm2 per uke» og «Enhver som produserer, importerer, selger eller yrkesmessig bruker denne type produkter, må kunne dokumentere ved hjelp av analysebevis at produktene overholder bestemmelsene».
Jeg utfører nikkeltest på alle metaller jeg bruker (kjøpte forøvrig testen på perlehuset.no for de som lurer), og trodde (intil i dag) at jeg gjorde alt lovlig dersom jeg oppga at et produkt inneholdt nikkel. Heldigvis har jeg ikke solgt noe av disse ørewirene tidligere, det var et nytt eksperiment med matt gull som nå herved er lagt på hylla (har forresten fått oppgitt av en ikke helt sikker kilde at alt som er laget med matt gullbelegg inneholder nikkel fra beleggingsprosessen, noen som vet om dette stemmer?). Shiny all the way fra nå altså!
Forøvrig så er jeg enig med tidligere poster i denne tråden om at adjektivene til mange her inne på forumet ofte grenser til det utrivelige, noe som er veldig synd da nye (slik som meg) epla brukere blir rimelig skremt og noen ganger skuffet. Det er for all del lov å si sin mening, er jo tross alt et forum, men det må jo være lov å tenke over hvordan enkelte adjektiver kan treffe hardere eller mer aggresivt enn man kanskje mente det. I tillegg vil jeg påpeke at setninger som «det er ikke lov» i mer enn et tilfelle dukker opp på forumet uten at det finnes belegg for utsagnet, og slik som i dette tilfellet viser det seg å være feil. Er ikke det litt unødvendig å slenge ut uriktige bastante setninger uten et «jeg tror» eller «så vidt jeg vet»?
Dette ble en veldig lang post, men ble veldig engasjert da jeg leste tråden som startet med uskyldige ørewire/sticks og som endte opp med så mye aggresivitet. Nyttig var det i alle fall!