Det må man sånn egentlig om man skal følge reglene.
Det må man sånn egentlig om man skal følge reglene.
Det er egentlig ganske logisk. Man tar noens bilde og setter det på sitt eget inspirasjonsbrett. Skal man låne bilder (feks til bloggen sin) skal man alltid be opphavsmann om lov først. Unntaket er til skoleoppgaver og privat bruk (publisering på nett er ikke akkurat privat) og slikt. Hvor mange praktiserer dette tro? Eller hva om å spørre alle på bildene man poster på facebook først? hmmmmmm. "alle gjør det jo". Det som er skremmende er at man evt skulle måtte dekke advokatregningene til Pinterest.
Hm, ja, nå ser jeg at svaret mitt var litt teit, sorry. Jeg tolket ordet "kan" til at - "kan hvem som helst gjøre dette uten å spørre om lov først" - og det kan de jo. Og det gjør de jo også gjerne. Som regel fordi de kanskje ikke vet bedre, og fordi de i hvertfall ikke har lest betingelsene på Pinterest. Men de skal altså be om lov først - egentlig. Såklart!
Jeg hadde en helt annen forståelse av reglene da jeg begynte å bruke Pinterest for godt over ett år siden. Hadde forståelsen at det var bruken av det som var pinnet som var begrenset av Åndsverkloven, altså at du ikke kan bruke bildene på din egen blogg uten å spørre den som har opphavet, men at du kunne lagre linken og bildet fritt fram for å finne frem til blogginnlegget/produktet senere (som en bookmark). Men nå har de lagt til mye informasjon om at du bare skal pinne dine egne saker eller det du har fått tillatelse til.
Men har jeg forstått det riktig at nettsteder som har en pin it button på siden sin slik som f.eks garnstudio eller ved produkter som er til salgs f.eks epla og etsy, har gitt alle tillatelse til å pinne. De oppfordrer jo til det siden de har lagt knappen der, og Pinterest er jo den beste formen for gratisreklame akkurat nå.
Jeg har slettet det meste av det jeg har pinnet fra vanlige blogger og kommer bare til å pinne fra de som har pin it knapp i blogg el nettsted fra nå av. Oppfordrer alle til å legge inn sperre i bloggen hvis de er imot pinning og en pin it button hvis du synes det er greit.
Se også mitt innlegg: to pin or not to pin
Da prøver jeg meg på litt pinning igjen - selvfølgelig bare ting som har pin-it knapp, egne ting eller spørre om lov... http://pinterest.com/krysantemum/ - følg meg gjerne....
Jeg gjør det samme nå :)
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.