Så kanskje vi alle før få en "godkjenning" fra ligningskontoret? hvis man ikke har et eget foretak altså. Jeg vet at jeg i allefall driver med solig underskudd:) hehe:)
Så kanskje vi alle før få en "godkjenning" fra ligningskontoret? hvis man ikke har et eget foretak altså. Jeg vet at jeg i allefall driver med solig underskudd:) hehe:)
Er omsetningen på over 50.000, må man kontakte skattemyndighetene for å få vurdert om man driver næringsvirksomhet.
Dersom omsetningen er under 50.000, og man går mer enn 4000 kr i overskudd, vil jeg tro at man skal oppgi overskuddet i selvangivelsen som "annen inntekt" eller hva de kaller det.
Er omsetningen under 50.000, og man ikke har noe overskudd, kan jeg ikke forstå annet enn at man ikke trenger å gjøre noe som helst?
det er i prinsippet to sett med regler her - det ene går på merverdiavgift og det andre går på skatt. Men i begge tilfelle er det det skillet mellom næringsvirksomhet og hobby som er avgjørende. For at noe skal klassifiseres som næringsvirksomhet må det være egnet til å gi overskudd over tid. I forhold til mva, så gjelder 500000-kronersgrensen kun når det er næringsvirksomhet, altså ikke hobby. Dette med frikort har jo med skatt på lønnsinntekt å gjøre, og det er en annen skål igjen...
der skulle det selvfølgelig stå 50000, ikke 500000...
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.