Må man ha ett frikort når man selger ting her inne ( og andre plasser)? Jeg fikk nemmelig beskjed om at hvis man ikke har frikort så kan man bli bøtlagt av skattekontoret.
Må man ha ett frikort når man selger ting her inne ( og andre plasser)? Jeg fikk nemmelig beskjed om at hvis man ikke har frikort så kan man bli bøtlagt av skattekontoret.
Du kan jo vurdere å betale skatt? Ellers kan du høre med skattekontoret om drivten din kan kvalifisere som hobbyvirksomhet. Da kan du tjene en viss sum skattefritt, ettersom jeg har forstått.
*driften
Hvor fikk du den bekjeden fra?
Nei, dette høres veldig rart ut. Jeg anbefaler at du tar kontakt med ditt skattekontor og får dette avklart. De fleste inne her på Epla kommer vel innenfor hobbyvirksomhet og ikke næringsvirksomhet, og hvilden kategori du kommer inn under bestemmes bl.a om du har høy omsetning ( over 50 000 i løpet av en 12 mnd periode) og/eller om virksomheten er ment til å gi overskudd over tid (næring)
Du kan tjene inntil 4000,- uten å melde inn til skatteetaten! Om du kommer over skal du melde inn, så er det opp til de å vurdere om det gir overskudd sånn at du må skatte av det.
Tror ikke den 4000,- grensa gjelder hobby generelt, men dette er en inntektsgrense som er satt ved salg av frukt og bær og andre ting som er sanket i naturen. Igjen - ta kontakt med ditt skattekontor for å få en korrekt vurdering ut i fra din situasjon.
Det er Skatt Nord som har informert bla husflidslaget og på div. markeder/messer her om at 4000,- grensa også gjelder for salg av håndarbeid.
Det gjelder vel bare for de som ikke har noen annen inntekt, og om du trenger frikort eller ikke? Jeg har full jobb og betaler skatt, men jeg kan omsette for 50 000 i året på hobby i tillegg, så lenge det er hobby og ikke grunnlag for drift av et selskap.
Grensen på 50 000 gjelder registrering i mva-registeret. Det er ikke noen klar grense for når det regnes som næringsvirksomhet (og dermed blir skattepliktig), det handler om hvorvidt det er egnet til å gi overskudd.
Vennligst logg inn for å legge inn innlegg.